Amadeus selvittää väärien tietojen ilmestymistä Finnairin sivuilla - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Lentomatkustaja törmäsi vieraan tietoihin – kuka mokasi?

Finnairin mukaan väärän asiakkaan tiedot näyttänyt virhe on Amadeuksen järjestelmässä. Amadeus Finland ei ole valmis vahvistamaan väitettä.

7.12.2012 16:26 | Päivitetty 7.12.2012 16:34

Finnairin verkkosivuilla paljastui tietoturvaongelma. Lentokoneesta paikkoja varannut matkustaja sai ruudulleen väärän ihmisen tiedot, kun hän syötti verkossa Aurinkomatkojen varaustiedot.

Asiasta kertoi alun perin Ylen uutiset tiistaina. Manti Väätäinen-Pereira Finnairin viestinnästä sanoo, että kyseessä on kansainväliseen, useiden lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen käyttämään Amadeus-varausjärjestelmään liittyvä ongelma.

Finnair käyttää Amadeuksen varausjärjestelmää. Amadeuksen tietokannasta tulevat tiedot Finnairin käyttämiin järjestelmiin ja nettisivuille.

– Jostain syystä asiakkaan syöttämä varausnumero on tuonut Amadeuksen järjestelmästä vieraan henkilön toiselle lentoyhtiölle tekemän varauksen näkyviin, mitä ei pitäisi tapahtua. Tämä asiakas ei ollut Finnairin järjestelmissä eikä Finnairin lennoilla. Finnair on lähettänyt selvityspyynnön Amadeukseen asian korjaamiseksi, Väätäinen-Pereira kertoo sähköpostitse.

Amadeus Finlandissa ollaan kuitenkin varovaisempia. Toimitusjohtaja Paula Punkari kertoi Digitodaylle perjantaina, että tietoturvaongelman syy on vielä piilossa.

– Finnair on tuonut tietoomme tämän yksittäisen tapauksen, ja asia on tutkinnassa. Mikään ei kuitenkaan vielä vahvista, että vika olisi Amadeus-varausjärjestelmässä, Punkari korostaa.

Toimitusjohtajan mukaan asian selvittelyä on haitannut se, ettei asiakas ole ollut suoraan yhteydessä Finnairiin tarvittavien tietojen saamiseksi.

– Tiedotamme, kun asiasta on lisää tietoa.

Amadeus Finland on Finnairin tytäryhtiö. Sen tehtävänä on kansainvälisen Amadeuksen järjestelmien markkinointi Suomessa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?