Tietoturva

Huijarit urkkivat salasanoja valechatillä

Julkaistu: , Päivitetty:

Tietoturvayhtiö Symantec havaitsi tekaistun verkkochatin, jonka ainoa tarkoitus oli varastaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja.


Eräs sähköisen kaupankäynnin brändi joutui hiljattain tavallista erikoisemman phishing-huijauksen kohteeksi, Symantec kertoo. Brändillä ratsastava "tukichatti" jäljitteli aitoa ja pyrki antamaan vaikutelman todellisesta verkkokeskustelusta.

Tukea hakenut asiakas kohtasi laatikon, jossa häntä pyydettiin antamaan käyttäjätunnus ja salasana, sekä esittämään kysymys tukihenkilölle. Tietojen antamisen jälkeen avautunut chat-ikkuna kertoi tukihenkilön tulevan kohta linjoille.

Pian ruutuun ilmestyi tieto, että tukihenkilö on paikalla. Mutta kaikki asiakkaan viestit jäivät vaille vastauksia, ja chat-ikkuna ilmoitti tukihenkilön lähteneen. Pari minuuttia myöhemmin chatti keskeytyi lopullisesti. Asiakkaalle kerrottiin verkon tukipalvelun olevan alhaalla huoltoa varten.

Symantecin mukaan koko huijaus oli automatisoitu tietokoneella. Chatteihin ei uhrien lisäksi osallistunut aitoja ihmisiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Roskaposti ylitti
90 prosenttia


Tapaus sisältyy Symantecin uuteen roskaposti- ja tietojenkalasteluraporttiin (pdf). Roskapostin osuus kaikesta sähköpostiliikenteestä ylitti vaihteeksi 90 prosenttia ja oli heinäkuussa 91,89 prosenttia. Kesäkuussa lukema oli 88,32 prosenttia.

Roskapostittajien huomio on siirtynyt jalkapallon MM-huumasta muun muassa Meksikonlahden öljyvuotoon. Lisäksi ulkonäköön ja hyvinvointiin liittyvien roskapostien määrä nousi heinäkuussa 13 prosenttiyksikköä kesäkuusta.

Kesäkuussa haittaohjelmia sisältävät roskapostit olivat epätavallisen suuri uhka. Heinäkuussa haitallisten liitteiden käyttö aleni jälleen. Siitä viestii suurten roskapostien väheneminen ja pienten lisääntyminen.

Phishing, eli tietojenkalastelu, väheni viisi prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää