Vastaussoitto vieraaseen numeroon voi tulla kalliiksi

Kuluttajavirasto varoittaa yrityksistä huijata rahaa puhelinlaskujen kautta. Kuluttajille on tullut soittoja ulkomaisista numeroista, joihin ei yleensä ehdi vastaamaan. Soittaminen takaisin voi viedä kalliiseen maksulliseen numeroon. Operaattorit eivät automaattisesti hyvitä huijauksia.

Tuntemattomista numeroista tulleet soitot voivat olla huijausyritys, varoittaa Kuluttajavirasto.

25.6.2009 14:51 | Päivitetty 25.6.2009 14:51

Jos kännykkään on tullut puhelu vieraasta numerosta, kannattaa miettiä ennen kuin soittaa takaisin. Kuluttajaviraston mukaan ulkomaisista numeroista tulleet, yhden kerran soivat puhelut saattavat olla huijausyrityksiä.

Tavoitteena on herättää kuluttajan uteliaisuus ja saada hänet soittamaan takaisin. Soitto ei kuitenkaan kannata: numerossa ei vastaa kukaan, mutta siihen soittaminen maksaa. Maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä.

TeliaSoneran tiedottajan Timo Saxenin mukaan operaattori ei lähtökohtaisesti poista puhelinlaskuista huijaussoittoja.

– Katsomme tilannetta asiakaskohtaisesti. Asiasta kannattaa kuitenkin aina ilmoittaa operaattorille. Silloin voimme päätellä, onko kyseessä jonkinlainen kampanja. Operaattorit pystyvät silloin keskenään sopimaan jatkotoimista.

Saxenin mukaan turhia soittoja on tullut esimerkiksi silloin, kun joku operaattori on tarjonnut asiakkailleen jotain hyvitystä vastaanotetuista puheluista.

Myös yllätysvoitot ja visailut vaarallisia

Kuluttajavirasto varoittaa myös sähköposteista, joissa ilmoitetaan vastaanottajan saaneen jonkinlaisen yllättävän palkinnon, kuten etelämatkan.

Palkinnon saamiseksi kuluttajan on ensin maksettava tietty summa rahaa tilille tai annettava luottokorttinumeronsa. Toinen versio samasta kuviosta ovat avunpyynnöt, jossa viestin lähettäjä lupaa auttajalle muhkean palkkion. Rahojen saamiseksi kuluttajaa kehotetaan ensin lähettämään tilitietonsa.

Tällaisten viestien lähettäjien tarkoituksena on ainoastaan kalastella kuluttajien henkilö-, tili- tai luottokorttitietoja, eikä niihin kannata vastata.

Kannattaa varoa myös netistä löytyviä testejä ja tietokilpailuja, joissa pyydetään vastauksia tekstiviesteillä.

Kuluttaja, joka vastaa kilpailuun tai testiin tekstiviestillä tai antaa palveluun matkapuhelinnumeronsa, tulee yleensä samalla tehneeksi kestosopimuksen matkapuhelimeensa lähetettävistä maksullisista viesteistä. Viestit saattavat olla yllättävän kalliita ja nostaa puhelinlaskun loppusummaa reippaasti. Voi myös olla vaikeaa päästä palvelusta eroon ja saada takaisin viesteistä maksettuja rahoja.

Joissain palveluissa vastaajaa pyydetään palkinnon lunastamiseksi antamaan yhteystietonsa. Niiden perusteella hänet saatetaan liittää jäseneksi klubiin, jossa hänelle lähetetään säännöllisesti maksullisia tuotteita.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?