Tietoturva

FT: EU aikoo syynätä verkkomainostajien tiedonkeruun surfaajista

Julkaistu: , Päivitetty:

EU aikoo selvittää, keräävätkö nettimainostajat liikaa informaatiota surfaajista.
EU-viranomaiset aikovat FT.com -verkkolehden mukaan selvittää, miten tarkkaan online-mainostajat profiloivat kuluttajia ja rikotaanko ehkä kuluttajien perusoikeuksia läpinäkyvyyden, kontrollin ja riskin suhteen.

Viranomaisten tarkoitus on FT:n tietojen mukaan  kerätä todisteita kuluttajilta ja yrityksiltä siitä, mitä tietoa kaupalliset verkkosivut keräävät ja miten sitä käytetään. Tuloksena selvityksistä voi olla uutta verkkomainostajien sekä netti- ja verkostopalveluiden tarjoajien toiminnan sääntelyä.

EU-viranomaisia mietityttävät erityisesti niin sanotut 'deep packet inspection' -tekniikat, joita käyttämällä laajakaistayhteyksien tarjoajat pystyvät analysoimaan liikennettä, vaikka kuluttajat olisivat muun muassa estäneet selaimelta evästeiden (cookies) käytön.

EU:n kuluttajakomissaari Meglena Kuneva esittää FT:n mukaan, että surfaajat vastoin parempaa tietoa hyväksyvät kaupallisilla nettisaiteilla ehtoja, jotka rikkovat heidän yksityisyydensuojaansa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tällaista jalanjälkien seurantaa meillä ei ole varaa hyväksyä, FT tietää Kunevan julistavan tällä viikolla.

Kommentit

    Näytä lisää