Tietoturva

Kuluttajavirasto suivaantui huijauksiin

Julkaistu:

Kuluttajavirasto on käynnistänyt huijaustenvastaisen yhteistyöverkoston, jonka tarkoituksena on tehostaa huijausten kanssa työskentelevien tahojen keskinäistä tiedonvaihtoa ja yhteistyötä. Verkoston avulla toimijat saavat myös kokonaiskuvan ongelmien laajuudesta ja pystyvät varoittamaan kuluttajia ajoissa uusista ilmiöistä.
Kuluttajiin kohdistuvat huijaukset ovat yleistyneet. Eräs merkki siitä on kansainvälistä verkkokauppaa koskevien valitusten huima kasvu, Kuluttajavirasto poimii. Vuosien 2004 ja 2005 välillä kansainvälisen verkkokaupan tietopankin eConsumer.govin saamat valitukset lisääntyivät 55 prosenttia ja Euroopan Kuluttajakeskusten saamat valitukset 74 prosenttia. Myös vuoden 2006 alkupuolen tilastot viittaavat kasvun jatkuvan.

Myös suomalaisia kuluttajia houkutellaan internetin ja roskapostin välityksellä muun muassa luovuttamaan luottokorttitunnuksiaan vääriin käsiin, sijoittamaan rahaa arvottomiin osakkeisiin ja ostamaan teholtaan kyseenalaisia ihmetuotteita. Yksittäisillä viranomaisilla on kuitenkin rajalliset mahdollisuudet pysyä erilaisten huijausmenetelmien perässä ja tiedottaa niistä kuluttajille.

Uudesta verkostosta toivotaan parannusta tilanteeseen. Verkostoon kuuluvat Kuluttajaviraston lisäksi Elintarviketuvallisuusvirasto, Euroopan Kuluttajakeskus, Finanssialan Keskusliitto, Keskusrikospoliisi, Kuluttajat-Konsumenterna ry, Lääkelaitos, Rahoitustarkastus, sisäasiainministeriön poliisiosaston Arpajais- ja asehallintoyksikkö, Suomen Kuluttajaliitto, Tietosuojavaltuutetun toimisto, Vakuutusvalvontavirasto ja Viestintävirasto.

Mukana ovat myös Luottokunta ja Suomen Posti, koska niillä on keskeinen rooli sähköisen kaupan maksunvälittäjänä ja tuotteiden kuljettajana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Käytännön neuvoja

Yhteistyöverkosto kertoo maaliskuun aikana verkossa maksamiseen ja sijoittamiseen liittyvistä huijauksista. Tarkoituksena on myös antaa kuluttajille käytännön neuvoja, joiden avulla he voivat välttää huijausten uhriksi joutumisen.

Suomalaisen yhteistyöfoorumin esikuvana on kansainvälinen markkinointia valvovien viranomaisten verkosto Icpen (International Consumer Protection and Enforcement Network), johon kuuluu yli kolmekymmentä maata. Verkoston kautta Kuluttajavirasto on saanut tietoa paitsi huijausten uusimmista virtauksista, myös huijausten torjunnassa käytettävistä toimintatavoista.

Kommentit

    Näytä lisää