Tietoturva

Likainen sukkapari ei suojannutkaan kiintolevyä

Julkaistu: , Päivitetty:

Ibas julkistaa kansainvälisen Top10-listan merkittävimmistä tieto-onnettomuuksista vuonna 2006.
Ibas kuuluu Kroll Ontrack -konserniin, joka on tietojen palautukseen liittyvien palvelujen ja tuotteiden toimittaja. Lista on koottu kyselyhaastatteluna konsernin tietojen palautusasiantuntijoilta. Asiakas on kaikissa listatuissa tapauksissa saanut tietonsa takaisin, Ibas mainostaa.

10. Kansainvälisen tietoliikenneyhtiön työntekijät pudottivat kannettavan tietokoneen työskennellessään helikopterista Monacossa. Kroll Ontrack pelasti tärkeät tiedot ja lähetti ne ftp-palvelimen välityksellä asiakkaalle seuraavaksi päiväksi Hongkongissa pidettyyn kokoukseen.

9. Matkustaja pakkasi kannettavan tietokoneensa ja toilettitarvikkeensa samaan laukkuun matkallensa Lontoosta Varsovaan. Hänen shampoopullonsa vuosi ja kasteli tietokoneen rikkoen kiintolevyn. Palauttaakseen asiakkaan tiedot Kroll Ontrackin asiantuntijat joutuivat pesemään kiintolevyn ja muita komponentteja. Kiintolevy saatiin käyntiin.

8. Brittiläinen koomikko Dom Joly, Trigger Happy -tv-ohjelman esittäjä ja tuottaja, pudotti kannettavan tietokoneensa sillä seurauksella, että kiintolevy meni rikki. Kiintolevyllä oli viisituhatta valokuvaa, kuusituhatta laulua, puolet kirjasta, jota hän oli kirjoittamassa sekä kaikki hänen sanomalehtikolumninsa. Luettuaan herra Jolyn onnettomuudesta kertovan kolumnin sanomalehdestä, Kroll Ontrackilta otettiin häneen yhteyttä ja kaikki tiedot saatiin palautettua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

7. Yksi Iso-Britannian yliopistoista kärsi katastrofaalisen tietojen menetyksen tulipalon sytyttyä heidän tietojenkäsittelytieteen laitoksellaan viikonloppuaamuna. Tietokoneet kärsivät savuvaurioita ja palolaitoksen pelastustoimien seurauksena lisäksi vesivaurioita. Krollin asiantuntijat kutsuttiin paikalle pelastamaan kolmekymmentä tietokonetta ja he onnistuivat palauttamaan tietoa yli teratavun edestä.

6. Asiakas jätti vanhan banaanin ulkoisen kiintolevyaseman päälle. Banaanin sisältö valui levyaseman sisään ja tuhosi sen elektroniikan, eikä laite enää toiminut. Kroll sai puhdistettua levyaseman ja korjattua piirikortin ja onnistui pyörittämään laitetta sen aikaa, että asiakkaan tiedot saatiin luettua.

5. Kroll palautti tiedot kannettavalta tietokoneelta, joka jäi matkustajabussin alle lentokentällä ja on lisäksi tänä vuonna palauttanut tiedot useilta ulkoisilta selkäreppuihin pakatuilta kiintolevyiltä, jotka ovat jääneet peruuttavan auton alle.

4. Asiakas ei formatoinut kiintolevyään kerran eikä kahdesti vaan kymmenen kertaa ennen kuin huomasi, että levyllä oli jotain arvokasta tietoa, joka pitää saada takaisin. Palautus onnistui yhdellä yrityksellä.

3. Asiakas palasi lomamatkalta Barbadokselle ja totesi, ettei saanut avattua yhtäkään "vedenpitävällä" digitaalikameralla ottamaansa sukellusvalokuvaa. Kamera ei ilmeisesti ollut ihan niin vedenpitävä kuin mainoksissa kerrottiin. Kroll Ontrack pelasti trooppisista kaloista otetut kuvat.

2. Yliopiston professori kuuli vinkuvaa ääntä uuden tietokoneensa kiintolevyasemasta. Niinpä hän avasi levyaseman kotelon ja suihkutti siihen WD-40-voiteluainetta. Seuraavan kerran kiintolevy käynnistyi vasta, kun Kroll Ontrack puuttui peliin.

1. Asiakas toimitti kiintolevynsä Krollille likaisessa sukkaparissa, mikä ei suojannut levyä riittävästi. Syntyneet lisävahingot tekivät tietojen palauttamisen normaalia haasteellisemmaksi. Kaikki tiedot kuitenkin palautettiin, ja seuraavalla kerralla asiakas käyttää kuplamuovia.

Kommentit

    Näytä lisää