Vaatimukset tuhansista miljooniin dollareihin - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Palvelunestolla kiristäminen on jo arkipäivää

AT&T Corp:n it-johtajan Ed Amoroson mukaan palvelunestohyökkäyksillä kiristäminen jo on niin tavallista, etteivät kiristyskirjeet enää hämmästytä ketään. Kiristäjien vaatimat rahasummat vaihtelevat muutamasta tuhannesta jopa miljoonaan taalaan.

17.5.2005 11:54

ComputerWorld-lehden mukaan yhä useammin uhreiksi joutuvat yhtiöt päättävät maksaa kiristäjille.

Uhrit myös useimmiten vaikenevat kiristyksestä, maksoivat tai eivät, minkä vuoksi julkisuudessa asiaa käsitellään vähän, eikä oikeusjuttuja tapauksista juurikaan ole ollut, CW kirjoittaa.

Yhdysvaltaisoperaattori AT&T Corp. tarjoaa yrityksille palvelua, joka auttaa torjumaan hajautettuja palvelunestohyökkäyksiä. Yhtiön it-johtajan Ed Amoroson mukaan kiristystä harjoitetaan jo niin paljon, ettei sellaisen kohteeksi joutuminen hämmästytä enää ketään.

FBI:n edustaja puolestaan kertoo ComputerWorldille viraston työskentelevän kiristystapausten parissa jo päivittäin.

Suojakin maksaa

Gartnerin analyytikko John Pescatore kertoo haastattelussa, että yhtiön neuvoista huolimatta osa sen asiakkaista on maksanut useita satoja tuhansia euroja kiristäjien pankkitileille Sveitsissä tai Cayman-saarilla.

Hänen mukaansa yritysten kannattaisi ennemminkin maksaa operaattoreiden suojapalveluista, CW kertoo. Pescatore sanoo, että operaattoreiden tarjoamat palvelut maksavat noin 12 000 dollaria kuukaudessa.

Jopa miljoonien vaateita

Massiivisen palvelunestohyökkäyksen kohteeksi viime syksynä joutunut Authorize.net-yhtiö kertoi jo tuolloin saaneensa hyökkääjiltä viestin, jonka mukaan pommitus loppuu, jos yhtiö maksaa. Yhtiö kertoo kiristäjien vaatimuksia tulevan edelleen tasaisesti. Summa on vaihdellut 10 000 dollarista useaan miljoonaan dollariin.

AT&T:n Ed Amoroso puolestaan kertoo ComputerWorldille, että jotkut kiristäjät tyytyvät vaatimaan vain muutamaa tuhatta dollaria.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?