Facebook varoittaa Applen tekemästä muutoksesta iOS 14 -käyttöjärjestelmään - Mobiili - Ilta-Sanomat

Apple antaa kirvelevän iskun Facebookille – iOS 14 on myrkkyä seurannalle

Monet varmasti hurraavat Applen uudelle rajoitukselle, mutta Facebookin mielestä se on omiaan vahingoittamaan lukuisia yrityksiä.

Facebookin tekemä iPhone-käyttäjien seuranta vaikeutuu Applen käyttöjärjestelmäpäivityksen myötä.­

27.8. 13:25

Apple on tekemässä muutoksen iPhonen iOS-käyttöjärjestelmään. Sen seuraava versio 14 ei enää salli käyttäjien tarkkailemisen laitteen ainutkertaisen idfa-tunnisteen (identity for advertisers) avulla ilman käyttäjän nimenomaista suostumusta. Facebookin Audience Network -työkalu mahdollistaa muille sovelluskehittäjille tunnisteen käyttämisen mainosten kohdentamiseksi.

Applen rajoitus ei koske vain Facebookia, mutta somejätti uskoo sen aiheuttavan huomattavaa vahinkoa liiketoiminnalleen ja kohdennetuista mainoksista rippuvaisille yrityksille. Facebook julkaisi asiasta blogikirjoituksen, josta uutisoi muun muassa Business Insider. Facebook sanoo joutuvansa lopettamaan tunnisteen käytön sovelluksissaan iOS14-laitteissa.

– Emme halua tehdä tätä muutosta, mutta valitettavasti Applen päivitykset iOS14:ään pakottavat siihen. Tiedämme tämän voivan vakavasti vaikuttaa julkaisijoiden kykyyn tehdä rahaa Audience Networkin avulla iOS14:ssä ja voi yrityksistämme huolimatta tehdä Audience Networkista niin tehottoman iOS14:ssä, että sen tarjoamisessa ei ehkä jatkossa ole järkeä, Facebook kirjoittaa.

Facebook ennakoi, että muutos voi pudottaa Audience Networkin käyttäjien myyntiä puolella tai enemmänkin, kun mainosten kohdennus poistuu. Facebook uskoo varsikin pienten yritysten joutuvan vaikeuksiin, koska monet niistä ovat riippuvaisia mainoksista.

Facebook, käyttäjätietojen keruu ja mainosten kohdennus ovat kaikki asioita, joista tietosuojastaan tarkat käyttäjät ovat olleet huolissaan jo vuosia. Applen muutos lienee tervetullut suurelle joukolle käyttäjiä, eikä ole selvää miten pahasti se loppujen lopuksi haittaa edes Facebookia. Audience Network on vain yksi Facebookin tulonlähde, joskin sen mittaluokka on arvoitus.

AdGuardin vuonna 2018 tekemän selvityksen mukaan Audience Network tekee paljon muutakin kuin mahdollistaa kohdennetun mainonnan. Ainakin Android-puhelimissa toiminto saattoi jopa paljastaa käyttäjien tekemiä rahasiirtoja, AdGuard arvioi. Ei ollut selvää, miten pitkälti havainnot pätivät myös iPhoneihin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?