Tökkiikö puhelinliittymä ja olet jumissa määräaikaisuudessa? Toimi näin

Katkeileeko puhelu, tökkiikö netti, tai oletko sairastunut vakavasti? Määräaikaisesta liittymästä ei aina tarvitse kärsiä loppuun asti.

20.1.2020 7:00

Määräaikaisilla puhelinliittymäsopimuksilla on huono maine sitovuutensa vuoksi. Niitä on kuitenkin yhä käytössä useita sekä puhelimissa että laajakaistassa. Aina asiakas ei tule ajatelleeksi, että sopimuksen purkaminen kesken kaiken voi olla mahdollista.

IS Digitoday kysyi DNA:lta ja Telialta, onko huono kuuluvuus oikeutus sopimuksen purkamiselle ja mistä muista syistä niin voisi tehdä. Elisalla ei määräaikaisia liittymiä ole. Asiaan ottaa kantaa myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

DNA: Tapaukset käsitellään yksilöllisesti

DNA sanoo näin: ”Mikäli yhteys ei toimi kotiosoitteessa kuten pitäisi, voidaan määräaikainenkin sopimus tarvittaessa purkaa tämän vuoksi. Purkupyynnöt käsitellään aina tapauskohtaisesti”.

Handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan muistuttaa, että lähtökohtaisesti määräaikainen sopimus on sitova. Asiakas lupaa pysyä DNA:n asiakkaana ja samalla DNA lupaa säilyttää tarjotun palvelun ja sovitut edut.

– Tietyissä tapauksissa määräaikainen sopimus voidaan kuitenkin purkaa ilman jäljellä olevien kuukausimaksujen maksuvelvoitetta, Kamtsan sanoo.

Sellainen syy voi olla kuuluvuusongelma, jos palvelu ei toimi ehtojen mukaisesti. DNA:n matkaviestinliittymien erityisehdoissa annetaan kuitenkin huomattava vaihteluväli nopeuksille. Esimerkiksi 4g-verkossa latausnopeus voi olla alimmillaan neljä megabittiä sekunnissa. Myös kiinteässä laajakaistassa sallitaan kymmenien tai satojenkin megabittien ero maksiminopeuteen verrattuna.

Lisäksi ehdoissa huomautetaan, että huono kuuluvuus tai nopeus ei välttämättä ole operaattorin syy. Jos esimerkiksi on syytä epäillä mobiilidatan hitauden johtuvan rakennuksen materiaaleista tai maastonmuodoista, ei määräaikaisen sopimuksen purku välttämättä onnistu.

Muita mahdollisia syitä sopimuksen purkamiselle ovat esimerkiksi terveydentilassa, perhesuhteissa, asuntotilanteessa tai työtilanteessa tapahtuneet olennaiset muutokset, jotka vaikuttavat asiakkaan maksukykyyn. Myös muutto Suomessa tai ulkomaille voi oikeuttaa purkuun.

– Käsittelemme kaikki tapaukset yksilöllisesti ja tapauskohtaisesti asiakkaan toimittamien dokumenttien ja muun aineiston pohjalta, Kamtsan toteaa.

Telia: Tekniset asiantuntijat asialle

Kun asiakas pyytää määräaikaisen sopimuksen purkua huonon kuuluvuuden tai nopeuden vuoksi, Telia turvautuu teknisiin asiantuntijoihinsa asiakkaan tilanteen selvittämiseksi.

– Selvitys käynnistetään asiakaspalvelumme kautta. Samalla tarkastetaan asiakkaan ilmoittaman käyttöpaikan tarkempi tilanne, liiketoimintapäällikkö Petri Lindqvist kertoo.

– Mikäli kuuluvuudessa tai nopeudessa löytyy syitä purkaa sopimus, irtisanomisesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia asiakkaalle.

Myös Telia sanoo voivansa purkaa määräaikaisen sopimuksen ennenaikaisesti esimerkiksi työttömyyden tai sairauden takia. Nämä syyt perustuvat kuluttajansuojalaissa kuvattuihin sosiaalisiin suoritusesteisiin.

KKV

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tilaaja saa purkaa viestintäpalvelusopimuksen teleyrityksen virheen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen.

– Jos puhelin- tai laajakaistapalvelu ei toimi sovitulla tavalla, kyseessä on virhe, sanoo KKV:n kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala.

Oletetut virheet on arvioitava tapauskohtaisesti.

– Pahat kuuluvuus/hitausongelmat voivat oikeuttaa purkuunkin. Ne ovat harvinaisia tilanteita nykyään, eivätkä välttämättä johdu ainakaan yksinomaan operaattorista, Marttala katsoo.

Marttala neuvoo tekemään yritykselle reklamaation, jos huomaa puutteita liittymän toiminnassa.

– Ennen sitä voi olla hyvä laittaa muistiin esimerkiksi ongelma-ajankohtia, niiden kesto ja millaisessa paikassa ne esiintyivät.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?