Traficom: Telian sakkomaksu kuluttajille kohtuuton – operaattori luopuu toistaiseksi - Mobiili - Ilta-Sanomat

Traficom: Telian sakkomaksu kuluttajille kohtuuton – operaattori luopuu toistaiseksi

Kuvituskuva
Julkaistu: 21.11.2019 11:04

Telian sakkomaksu numeronsiirron peruuttamisesta sotii lakia vastaan ja heikentää kilpailua, Traficom päätti.

Telia suostuu luopumaan toistaiseksi vuoden alussa voimaan astuneesta käytännöstään, jossa asiakkailta on voitu periä 50 euron sakkomaksu, tai Telian mukaan irtisanomismaksu. Maksu on koskenut tilanteita, joissa Telian kanssa tehty määräaikainen puhelinliittymä ja siihen liittyvä numeronsiirto peruutetaan ennen sen toteutumista.

Traficomin mukaan menettely on lainvastainen. Tiedotteen mukaan ”operaattori ei saa periä kuluttajalta matkaviestinliittymästä mitään maksuja ennen kuin liittymä on asiakkaan käytössä”. Sakkomaksun katsottiin myös poikkeavan telealan vakiintuneesta käytännöstä ja estävän kilpailua.

– Maksun periminen vaikeuttaa kuluttajien mahdollisuutta kilpailuttaa ja vaihtaa matkapuhelinliittymää ja estää matkaviestinpalveluiden kilpailua, tiedotteessa sanotaan.

Traficomin mukaan Telian menettely on kohtuuton kuluttajalle, joka joutuu käytännössä maksamaan palvelusta jota hän ei edes saanut. Muut operaattorit eivät peri vastaavaa maksua.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta olivat pyytäneet selvitystä Telian kilpailijat Elisa ja DNA. Maksusta toistaiseksi luopunut Telia sanoo olevansa eri mieltä päätöksestä ja sen perusteluista. Telialla on oikeus hakea siihen muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta.

Tuoreimmat osastosta