OnePlus paljasti yllätyksen Suomi-myynnistään – uusi puhelin tulossa

Julkaistu:

Oneplus
Suomessa näkyvän aseman saanut kiinalainen puhelinvalmistaja myy Suomessa enemmän kalliita Pro-puhelimia kuin edullisempaa malliaan.
Kiinalainen puhelinvalmistaja OnePlus on onnistunut läpimurrossaan siinä, missä monella muulla yritys on jäänyt puolitiehen.

Vuonna 2014 ensimmäisen puhelimensa julkaissut yhtiö sai nopeasti jalansijan Suomestakin, vaikka puhelimia myytiin aluksi vain kiinalaisessa nettikaupassa.

Asia huomattiin nopeasti Elisalla, joka alkoi ihmetellä verkkoonsa ilmestyneitä uusia laitteita. Operaattori toimi nopeasti ja näin siitä tuli OnePlusin ensimmäinen operaattorikumppani, paljastaa OnePlusin Suomen-maajohtaja Tuomas Lampén.

Nyt yhtiö työllistää 1700 ihmistä, joista 18 Suomessa.

Uusia puhelimia, monia julkistustilaisuuksia

OnePlus valmistautuu parhaillaan OnePlus 7T -malliensa julkistukseen. Yhtiö aikoo lypsää julkisuudesta kaiken irti, sillä se vilauttelee puhelimia jo ensi viikolla Intiassa. Ja on toki kiusoitellut laitteilla sosiaalisessa mediassa jo etukäteen.

Varsinainen julkistus on luvassa lokakuun kymmenentenä.

Kiusoittelulla on kohderyhmä. OnePlus ei puhu käyttäjistä, vaan ”faneista”. Kun asiakkaisiin syntyy tunneside, ovat he asiakkaita jatkossakin. Suhdetta vahvistetaan sosiaalisessa mediassa sekä parille sadalle asiakkaalle/fanille järjestettävällä tilaisuudella, jossa katsellaan Lontoon-julkistusta.

Kahden puhelimen malliin

OnePlus on useamman vuoden ajan julkistanut alkuvuodesta uuden puhelimen ja loppuvuodesta sen parannellun T-mallin. Edellisen laitesukupolven tapauksessa yhtiö teki poikkeuksen.

– Teimme strategiassamme muutoksen ja siirryimme kahden puhelimen malliin. OnePlus 7:n lisäksi julkaisimme 7 Pron, Lampén selittää.
Yhtiön omassa kielenkäytössä laitteet olivat ”premium” ja ”ultrapremium”, mikä lähinnä hymyilyttää näin suomalaisnäkökulmasta.

OnePlus 7 sai viime julkaisujen aikaan osakseen kritiikkiä, sillä sen ero edellisen sukupolven 6T:hen oli melkein olematon. Suurin osa kehityspanoksista pantiin 7 Pro -malliin.
Lampén vakuuttaa, että yhtiö kuuntelee käyttäjäyhteisön palautetta tarkalla korvalla.

Maajohtaja paljastaa kahden laitteen strategiasta yllättävän asian. Vähimmilläänkin 749 euron hintaista OnePlus 7 Prota on myyty Suomessa enemmän kuin 549 euron OnePlus 7:aa.

– Aiemmin myyntiin tullut OnePlus 7 Pro otti heti alussa tosi pitkän kaulan, eikä OnePlus 7 ole vielä ehtinyt ottaa sitä kiinni, Lampén selittää.

Tämä on hyvin epätavallista Suomen puhelinmarkkinoilla, joissa puhelimen keskihinta notkuu 400 euron tietämillä, ja lippulaivat muodostavat kappalemääräisesti melko pienen osuuden myynnistä.

Lampén sanoo OnePlusin strategiaan kuuluvan nimenomaan premium-tuoteryhmän kasvattaminen.

– Teimme selvityksiä operaattorien ja Gigantin julkaisemien myyntilistojen perusteella. OnePlus 7 -mallien jälkeen Suomen top 10 -listojen premium-puhelimet ovat olleet etupäässä OnePlusia ja iPhonea, Lampén sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt