IPhone 11 on todiste Applen strategian muutoksesta – ”Tästä päivästä lähtien on ilmiselvää, että...”

Julkaistu:

Apple
Vaikka Apple julkisti eilen puhelimia ja muita uusia laitteita, jatkossa yhtiön kaikki toiminta ryhmittyy sen palveluiden ympärille, arvioi IDC:n analyytikko.
Apple hinnoitteli eilen julkaisemansa iPhonet aiempaa aggressiivisemmin saadakseen lisää käyttäjiä palveluilleen. Tämä kertoo muutoksesta yhtiön strategiassa, kertoo IDC:n laitepuolen johtava analyytikko Francisco Jeronimo tiedotteessa.
Eilen esitellyistä iPhoneista edullisin oli 50 dollaria halvempi kuin viime vuoden huokein malli.

IDC:n mukaan Apple paransi uusilla iPhoneillaan juuri niitä kolmea osa-aluetta, joita asiakkaat arvostavat eniten: suorituskykyä, kameraa ja akkukestoa. Etenkin sellaisille asiakkaille, jotka eivät ole ostaneet uutta iPhonea muutamaan vuoteen, harppaus on iso.

Etenkin parannus akkukestossa on merkittävä: Laitteen pidempi käyttöaika johtaa suurempaan sisällönkulutukseen. Suurimmillaan akunkestossa viime ja tämän vuoden mallien välillä on 5 tunnin ero.

Kaiken tämän takana on valmistajan tarkoitus saada asiakkaat ostamaan Applen sähköisiä sisältöjä maksullisten palveluiden kautta. Tämä on taloudellinen välttämättömyys, sillä lippulaivapuhelinten suosio on laskussa keskisarjan malleihin verrattuna.

– Haastavassa toimintaympäristössä palvelujen ja sisällöntarjonnan kasvattaminen on välttämätöntä. Applen on kasvatettava asiakaskuntaansa niillä keskisarjan käyttäjillä, joilla ei ole varaa viimeisimpiin iPhoneihin. Niinpä uuden iPhone 11:n hinta sekä iPhone XR:n ja iPhone 8:n hinta yhdessä nyt julkistetun puhelimenvaihto-ohjelman kanssa auttaa Applea saamaan lisää käyttäjiä. Tälle on yksi tarkoitus – houkutella heidät Applen palveluiden käyttäjäksi, Jeronimo sanoo tiedotteessa.

Applella on myös vahva halu myydä nykyisille käyttäjilleen lisää laitteita. Tästä kielii Apple Watchin kolmossarjan hinnan pudottaminen alle 200 dollariin. Jeronimon mukaan tämä varmistaa sen, että laite on jouluhitti. Myös aggressiivinen iPad-hinnoittelu kertoo Applen halusta dominoida jatkossakin tablettimarkkinaa.

Jeronimon mukaan Applen houkuttelevuus on tähän mennessä rakentunut kolmesta elementistä: laitteista, ohjelmistoista sekä palveluista, ja näistä on veloitettu kova hinta. Nyt asetelma on muuttunut.

– Tästä päivästä lähtien on ilmiselvää, että hinnoittelusta on tullut Applen houkuttelevuuden neljäs elementti. Tämä tuo Applen koko ekosysteemin lähemmäs yhä useampia ja tekee siitä houkuttelevamman, Jeronimo toteaa.

Jeronimon mukaan näemme tulevaisuudessa erilaisen Applen: Kaikki yhtiön tulevat julkistukset tukevat ensisijaisesti sen palveluita ja niiden kasvattamista. Apple tulee myös yhä lähemmäs kuluttajakanavaa, eli kaupoissa ja operaattoreilla nähdään aiempaa enemmän Applen kampanjoita.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt