Paljastus Honor-pomolta: Odotettu puhelin Suomeen loppukesästä

Julkaistu:

Haastattelu
Honor kertoo USA:n pakotteista johtuvan myynnin notkahduksen Suomessa olleen väliaikainen. Huawei jatkaa silti oman käyttöjärjestelmänsä kehittämistä.
– Myyntimme notkahti vähäksi aikaa, mutta kriisin vaikutus oli odotettua pienempi. Koko vuoden myynnin suhteen olemme tavoitteessamme.

Näin sanoo Hugo Hu, Huawein alabrändin Honorin Suomen-maajohtaja.

Kiinalaisyhtiö on aktivoitunut tuomaan näkemyksiään esille USA:n asettamista pakotteista. Johtajalla on selkeästi kaksi asiaa, jotka hän haluaa tuoda esille: Honorin (ja Huawein) puhelin on turvallinen ostos ja yhtiö on Yhdysvaltain kauppasodan uhri ja sivullinen kärsijä.
Suurimpia Honoriin liittyviä kysymyksiä on Honor 20 Pro -puhelimen julkaisu. Valmistaja julkaisi kolmesta laitteesta koostuvan Honor 20 -tuoteperheensä Yhdysvaltain pakotteiden julkistamista seuraavana päivänä, ja boikotti vaiettiin julkistustilaisuudessa kuoliaaksi.
Lite-malli on jo kaupoissa, ja Honor 20 -malli saapuu myyntiin ensi viikolla – tosin poikkeuksellisesti ilman ennakkomyyntiä.

Zoom-kameralla ja 4 linssillä varustetun ja aggressiivisesti hinnoitellun 20 Pro -mallin kohtalo on kuitenkin jäänyt epäselväksi. Huhujen mukaan perusmalli ehti saada päivitykset ja ohjelmistotuen mahdollistavan Googlen hyväksynnän, mutta Pro-malli ei.

Hu kumoaa huhun ja tekee samalla Suomea koskevan julkistuspaljastuksen.

– Julkaisemme Pron ehdottomasti, mutta emme ole vahvistaneet päivämäärää. Se tapahtuu toivottavasti elokuun lopussa tai syyskuun alussa.

– Myös Pro on saanut Googlen hyväksynnän.

Puhelimille on luvassa täysi ohjelmistotuki, eli myös päivitys seuraavaan Android-käyttöjärjestelmän versioon Q:hun.

Vaikka Google-boikotti on Hun mukaan vaikuttanut julkaisun viivästymiseen, suurimmat syyt ovat sisäisiä. Yhtiössä päätettiin odottaa G20-kokouksen antia USA:n ja Kiinan kauppasodan suhteen. Kun viesti osoittautui positiiviseksi, julkaisupäätös tehtiin.
Honor 20 -malleja lukuun ottamatta valmistaja yrittää pitää kiinni alkueräisestä julkaisuaikataulustaan. Siihen kuuluu ainakin seuraavan sukupolven Honor Play -puhelin sekä urheiluranneke.

Hu sanoo sekä asiakkaiden että jälleenmyyntikanavien säilyttäneen uskonsa Honoriin. Laitteita on palautunut kauppoihin asiakkailta varsin vähän.

– Meillä oli myynnin notkahdus, mutta se kesti noin kahden viikon ajan. Nyt tilanne on palannut entiselleen ja on kriisiä edeltävällä tasolla.

 

Nyt tilanne on palannut entiselleen ja on kriisiä edeltävällä tasolla.

– Kuluttajat säikähtivät tilannetta, ja Googlen sovellusten jatkossa toimimisen suhteen oli epäselvyyttä. Nyt työskentelemme tiiviisti myyjien kanssa välittääksemme tilanteen kuluttajalle. Kaikki täällä myynnissä ja varastoissa olevat laitteet saavat Googlelta ohjelmistotuen elinkaarensa loppuun asti.

Honor on tavoitteessaan, mutta Hu ei anna suoraa vastausta siihen, ovatko tavoitteet Suomessa muuttuneet. Honor oli vielä toukokuisessa GfK-tutkimusyhtiön luvuissa neljänneksi suurin puhelinmerkki Suomessa. Lopullinen markkinaosuus ”on kuitenkin kuluttajasta kiinni”, vaikka suunnitelmat ovat kunnianhimoisia.

Honor on satsannut markkinointiin Suomessa rajusti, ja ponnistus jatkuu. Valmistaja rekrytoi jo aiemmin artisti Robin Packalenin markkinointikasvokseen, ja etsii lisää nuoriin vetoavia mielipidevaikuttajia.

Huawei ole luopunut B-suunnitelmastaan. Hun mukaan yhtiön oma, Hongmengiksi kutsuttu käyttöjärjestelmä on edelleen kehitteillä.
– Emme kommentoi asian poliittista ulottuvuutta. Mutta jos asiat menevät huonosti, keskitymme omaan käyttöjärjestelmäämme, kuten [Huawein toimitusjohtaja] herra Ren [Zhengfei] sanoi. Jos pahin tapahtuu, lanseeraamme oman käyttöjärjestelmämme ja alamme kehittää sen ekosysteemiä.

Mitä Honorin ja Huawein pitkän tähtäimen suunnitelmiin tulee, johtaja on toiveikas.

– Tässä haluaisin taas lainata herra Reniä [joka on lainannut Nietzscheä]: Se mikä ei tapa, se vahvistaa. Vaikka menossa on rankka aikakausi, uskomme vahvasti kahteen brändiimme. Tuomme markkinoille aina vain parempia laitteita kohtuulliseen hintaan.

Mutta säilyykö tuo kohtuullinen hinta? Esimerkiksi OnePlus on muuttanut laitteitaan aina vain prameampaan suuntaan saavutettuaan jalansijan erinomaisella hinta-laatusuhteella.

Hu vakuuttaa asian olevan näin. Honor View 20 oli ensimmäinen kokeilu, jossa markkinoille tuotiin hintavampi puhelin. Kokemukset olivat hyviä.

– Jatkossa haluamme olla useammassa hintakategoriassa, ei pelkästään edullisten ja keskihintaisten laitteiden joukossa. Haluamme myös lippulaivaluokkaan, mutta siellä hintamme on muita edullisempi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt