Tivi: Suomalainen WhatsAppin haastaja lakkasi toimimasta ja katosi – mitä tapahtuu käyttäjätiedoille?

Julkaistu:

Foilchat
Käyttäjät ihmettelevät Foilchatin yllättävää katoamista, Tivi uutisoi. Käyttäjätietojen kohtalo on epäselvä.
Suomalainen startupyritys Foilchat on tehnyt katoamistempun, kertoo Tivi. Uutispalvelun mukaan WhatsAppin kilpailijana esittäytynyt pikaviestisovellus yksinkertaisesti lakkasi toimimasta ilman varoitusta pari viikkoa sitten jättäen käyttäjät ymmälleen. Palvelu ei myöskään vastaa käyttäjien kyselyihin.

Palvelua on käytetty muun muassa päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. Espoon kaupunki on testannut sitä.

Miljoonarahoituksen saanut Foilchat menetti viime vuonna kaksi merkittävää hallituksen jäsentään, it-vaikuttajat Jarno Limnéllin ja Taneli Tikan. Limnéll ei kommentoinut Tiville lähdön syytä, Tikan mukaan asiaan ei liity dramatiikkaa. Perustaja Eero Vainionpää ilmoitti Tiville, ettei hän ole enää mukana yhtiön toiminnassa.

IS Digitoday ei tavoittanut puhelimitse Vainionpäätä. Vuosi sitten hän kertoi, että Foilchatin innoittajana toimi kiistelty internet-persoona Kim Dotcom ja hänen väkipakolla suljettu Megaupload-palvelunsa.
Tuolloin Foilchat-sovellus oli vasta äskettäin julkaistu ja sen ilmais- ja maksullisella versiolla oli yhteensä noin 10 000 käyttäjää. Vainionpään mukaan käyttäjämäärä ei ollut sitä tasoa, mitä vuoden 2015 suunnitelmiin kirjattiin. Hän sanoi, että suunnitelmia oli kirjoitettu uusiksi vuoden 2018 alussa.

– Meillä on tavoitteena olla vuoden sisällä selvä vaihtoehto esimerkiksi [yritysten pikaviestin] Slackille Suomessa ja myöhemmin ulkomailla. Viiden vuoden päästä tavoitteena on, että olemme joko kasvaneet erittäin suureksi [yrityspuolen toimijaksi] tai sitten meidät on ostettu, Vainionpää visioi silloin.

Turvalliseksi esittäytynyt Foilchat joutui samaan aikaan myös pienen kohun kohteeksi. Foilchatiin rekisteröityneet pääsivät näkemään muiden käyttäjien sähköpostiosoitteet ja tekemään niistä halutessaan rekisterin.

Rikkooko tietosuoja-asetusta?

Foilchatin verkkosivuilla ei edelleenkään tiistaina aamulla ollut mitään tietoa palvelun sulkemisesta tai ongelmista. Yhtiön Twitter-tili on ollut täysin hiljainen jo kuukausia. Mikäli palvelu ei jollakin tavalla palaa toimintaan, on käyttäjätietojen kohtalo epäselvä.

Euroopan unionin gdpr-tietosuoja-asetus antaa kuluttajille oikeuden saada tietonsa pois verkkopalveluista. Myös Vainionpää on korostanut tätä.

– Gdpr antaa kuluttajalle esimerkiksi oikeuden vaatia, että kaikki häntä koskeva tieto poistetaan, Vainionpää totesi IS Digitodaylle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt