Huawei-boikotti näkyi Suomen kaupoissa heti – jättilanseeraus vaarassa

Julkaistu:

Huawei ja Honor
Suomalaiset ovat nyt varovaisia Huawei- ja Honor-puhelimien kanssa. Honorin on määrä lanseerata tänään puhelinsarja, ja julkistuksesta voi tulla pannukakku.
Yhdysvaltain julkistama Huaweita koskeva teknologiakauppakielto on näkynyt välittömästi myös suomalaiskaupoissa. Suomalaiset puhelinta ostavat kuluttajat ovat tilanteesta hämillään Huawei- sekä Honor-puhelimien kanssa. Honor on Huawein alabrändi.

– Selvää on, että myynti on notkahtanut. Mutta että kuinka paljon, selviää tämän päivän jälkeen, sanoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko Ilta-Sanomat Digitodaylle.

Etenkin Honor-puhelimet ovat nuorten suosiossa, ja ne ovat viihtyneet tiukasti DNA Kaupan myydyimpien laitteiden kärkisijoilla.

– Koska [puhelimen ostossa] kysymys on useampien satojen sijoituksesta, monia arveluttaa puhelimien tulevaisuus. Vaikkakin nyt on tullut tieto, että päivitykset ja Google-sovellukset tulevat toimimaan jatkossakin nyt käytössä ja myynnissä olevissa puhelimissa, Aavikko sanoo.

Suurin osa puhelimen ostoa harkitsevista on jo miettinyt muita vaihtoehtoja mediatietojen pohjalta. Jos näin ei ole, puhelinkauppiaat kertovat heille tilanteesta, Aavikko kertoo. Moni asiakas on tuntenut tilanteessa myös myötätuntoa valmistajaa ja myyjää kohtaan.

– Sitä ihmetellään, miten näin voi käydä. Mutta vaikka ymmärrystä tilanteeseen liittyykin, ostamisen osalta arveluttaa, kärsiikö tällaista laitetta tällä hetkellä ostaa.

Honor on julkistamassa tänään tiistaina kello 16 Suomen-aikaa Honor 20 -mallistonsa, joka on Ilta-Sanomat Digitodayn tietojen mukaan hyvin suorituskykyinen sekä aggressiivisesti hinnoiteltu ja tulisi mitä todennäköisimmin myymään hyvin. Aavikko sanoo, että DNA Kauppa on ainakin toistaiseksi pidättäytymässä tuoteperheen näkyvästä markkinoinnista.

– Kyllä suunnitelma on muuttumassa. Emme ole lähdössä massiivisella näkyvyydellä liikenteeseen. Ainakin hetken aikaa katselemme, miten tilanne kehittyy.

DNA Kaupan toimitusjohtaja uskoo lyhyellä aikavälillä muiden Suomessa näkyvien Android-brändien eli Samsungin, OnePlusin ja Nokian saavan hyötyä. Tilanne on kuitenkin hankala myös kauppiaalle, jolla on runsaasti tavaraa varastossa.

– Sillä tavalla meillä on varastossa tavaraa kuin 25–30 prosentin markkinaosuudella toimivan brändin tavaraa pitää olla. Kysynnän hidastuessa varastokierto hidastuu. Mutta nyt katsotaan, miten tilanne kehittyy ja mitkä askeleet ovat, Aavikko sanoo.

Aavikon mukaan aivan lähihistoriasta ei löydy vastinetta Googlen ja Huawein yhteistyön päättymiselle. Lähinnä on Nokian ilmoitus luopua Symbian-puhelimista vuonna 2011.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt