”Ero ei ole kuluttajille selkeä” – Honorilla on suuria suunnitelmia Suomen varalle

Julkaistu:

Haastattelu
Huawei hamuaa Suomen puhelinmarkkinaa kahden brändin voimin. Yhtiö on tuomassa nuorisobrändi Honorin nimissä uusia tuoteryhmiä Suomeen tämän ja ensi vuoden aikana.
Huawei on ottanut vahvan jalansijan Suomen puhelinmarkkinoilla. Yhtiö oli suurimpia Nokian puhelinten romahduksesta hyötyneitä valmistajia, ja Suomi oli ensimmäinen läpimurtomaa kiinalaisvalmistajalle.

Markkinaosuuksien voittaminen täysillä markkinoilla on helpommin sanottu kuin tehty. Yhtiöllä on tähän kuitenkin strategia. Huawei alkoi vuonna 2015 myydä laitteita oman brändinsä ohella myös Honor-tuotemerkin alla.

Vuoden 2018 alusta alkaen Huawei- ja Honor-merkit erotettiin toisistaan, ja molemmilla on nykyisin oma brändinsä, myyntinsä ja markkinointinsa. Merkkien välinen kuilu on nykyisin siinä määrin syvä, että kaikki eivät edes tiedä Honor-puhelimien kuuluvan Huaweille.

Uusia tuoteryhmiä Suomeen

Kahden brändin strategialla kiinalaisyhtiö pyrkii saamaan yhä suuremman osuuden suomalaisten ostamista puhelimista. Honorin Pohjoismaiden-johtaja Sam Yuan vahvistaa, että ”merkkien ero ei ole kuluttajille selkeä”. Honoria ei yhdistetä Huaweihin ja moni jopa luulee, että kyseessä on paikallinen merkki.

Viime vuonna Tukholmaan siirtyneellä Yuanilla on takanaan 13 vuoden Huawei-ura, johon kuuluu Kiinan lisäksi komennuksia niin Puolaan, Britanniaan, Saudi-Arabiaan kuin Venäjälle. Pohjoismaissa hänen tehtävänsä on nostaa Honor kolmen suosituimman puhelinmerkin joukkoon.

Yuan sanoo tärkeimmän tehtävänsä olevan varmistaa, että kuluttaja saa ”parasta mahdollista tukea”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Honor rakentaa omaa myyntikanavaa Suomeen. Tämä on suuri harppaus brändille, joka startattiin Kiinassa nettimyyntituotteena. Nyt sitä tuodaan kivijalkakauppoihin isojen merkkien rinnalle.

– Suomi on meille esimerkkimaa, Yuan sanoo viitaten emoyhtiön menestykseen Suomessa.

Honor laajentaa myös uusiin tuoteryhmiin Suomessa. Se toi markkinoille Magic Watch -älykellon ja harkitsee nappikuulokkeiden lanseeraamista.

– Tarkoitus ei ole myydä pelkkiä puhelimia. Vuoden tai puolentoista sisään tarkoitus on laajentaa valikoimaamme kannettavilla tietokoneilla, tableteilla tai puettavilla laitteilla, Yuan kertoo.

Puettavilla laitteilla Yuan tarkoittaa muualla maailmassa kellojen ohella myytäviä älyrannekkeita ja -sormuksia.

Tavoitteet korkealla

Maailmanlaajuisesti Honor tähtää 5 suurimman merkin joukkoon 3 vuodessa ja Suomessa tavoite on vielä korkeammalla. Tämä tarkoittaisi Samsungin, Applen tai Huawein pudottamista kärkikolmikosta.

Yuan ei halua nimetä päävastustajaa. Se tuskin kuitenkaan on isosisarus Huawei, vaikka molemmat merkit työntävät laitteita samaan hintaluokkaan. Honor ja Huawei kilpailevat väkisinkin keskenään, vaikka asiaa kääntelisi miten.

– Toki joissakin tuoteryhmissä on päällekkäisyyksiä, Yuan myöntää.

– Huawein pääpaino ei ole edullisissa puhelimissa. Honorin kohderyhmä puolestaan ovat nuoremmat, Yuan selittää.

Honorin ensisijainen kohderyhmä asettuu 18–30-vuotiaisiin. Tämä näkyy siten, että Honoria markkinoivat bloggaajat, tubettajat ja laulajatähti Robin Packalen. Markkinoinnissa korostuvat pelaaminen, musiikin kuuntelu ja muu viihde.

Honor toi hiljattain Suomeen View 20 -puhelimen, jossa on Honoriksi poikkeuksellisen järeä 48 megapikselin kaksoiskamera. Tähän asti Huawei on pitänyt laadukasta valokuvausta pääbrändinsä markkinoinnin ykkösnyrkkinä. Yuan näkee silti eroa brändien välillä.

– Kamerakilpailua ei ole. Meillä ei ole Leica-brändiä, Yuan selittää viitaten Huawein lisensoimaan kameratekniikkaan.


Jotkut tuotteet ovat käytännössä samoja. Huawein Pariisissa julkaisema Huawei Magic Watch on täsmälleen sama kello kuin Honor Magic Watch. Honor-malli asettuu Suomessa edullisempaan 220 euron hintaluokkaan.

Kellomaksaminen, milloin?

Älykellojen suuri läpimurto ei ole vieläkään tapahtunut, vaikka niitä tasaisesti myydäänkin. Yhdellä rysäyksellä ne tuskin silti yleistyvät.

– Maksaminen, harjoittelu, terveyden tarkkailu, verenpaine, unen seuranta... Yuan luettelee, kun häntä pyydetään perustelemaan, mikä on älykellon käyttäjälleen tuoma lisäarvo.

Näistä kiintoisin ja uusin on maksaminen. Lähimaksut ovat yleistyneet, mutta läheskään kaikilla kelloilla ei vilautusmaksaminen onnistu. Honorin kello tukee ainoastaan kiinalaista AliPayta. Voisiko tässä olla läpimurron paikka?

– Eurooppalainen markkina on monimutkainen, sillä asiat on sovittava maakohtaisesti rahalaitosten kanssa. Keskustelemme myös Google Payn kanssa, Yuan muotoilee. Tarkempaa kommenttia häneltä ei saa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt