Mobiili

Kommentti: iPhonejen myynti perustuu ristiriitaan – siksi Applen bisnes sakkaa

Julkaistu:

Uutiskommentti
Kiinalaiskilpailijoiden ohella Applen iPhone-bisnestä syö yhtiön oma toiminta, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen.
Applen osakekurssi otti tällä viikolla vahinkoa tavalla, jota ei ole nähty vähään aikaan. Yhtiön osake putosi pörssissä eilen 10 prosenttia. Kurssikehityksessä ei ole kuitenkaan kyse vain yhden päivän sukelluksesta. Osakkeen arvo on laskenut 38 prosenttia 90 päivässä.

Apple itse syytti ongelmista kauppasotaa ja sen myötä puhelinten laskenutta menekkiä. Pienikin notkahdus iPhonejen myynnissä tai myyntiennusteissa näkyy, sillä niiden osuus Applen liikevaihdosta liikkuu 60 prosentin molemmin puolin per vuosineljännes. Sen kyykkääminen ei nykäise mattoa Applen jalkojen alta, mutta voi käynnistää negatiivisen kierteen.

Applen puhelinliiketoiminnan ongelma on se, että sen takana on perustavanlainen ristiriita.

IPhonet ovat kalliita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ihmiset haluavat käyttää kalliita puhelimia pitkään.

Apple on toiminut tavoilla, jotka ovat omiaan lyhentämään puhelimen käyttöaikaa. Näihin kuuluvat vanhojen puhelinmallien tarkoituksellinen hidastaminen sekä niiden korjaamisen vaikeuttaminen.
Samaan aikaan Apple kuitenkin mainostaa vihreyttään ja ekologisuuttaan ja myöntää vanhan puhelimen käytön jatkamisen olevan planeetalle parasta.

Kun ihmiset toimivat näin – ja hinnoittelun vuoksi monet niin tekevät – puhelimia myydään vähemmän.

Jolloin taas niiden hintaa on taas nostettava. Katoavaa liikevaihtoa kun kompensoidaan nostamalla katetta.

Kun vielä jokin aika sitten älypuhelimen kipuraja oli 1000 euroa, Apple löi viimeisimmällä julkaisukierroksellaan ennätyksiä asettamalla puhelimen hintalapun jopa 1679 euroon.
Applella ei ole tarjolla kovin hyviä vaihtoehtoja. Lähteminen halpapuhelinkisaan ei tee hyvää brändille. Samaan aikaan kiinalaisvalmistajat haastavat huippu-iPhonejen ominaisuudet puolella Applen hinnasta.

 

Applen tapauksessa ei ole kyse kuolemanspiraalista.

Nopeimmat ovat ehtineet verrata Applea jo Nokiaan. Vertailu kuitenkin ontuu. Applen tapauksessa ei ole kyse kuolemanspiraalista.

Applella on jotain, mitä Nokialla ei ole: toimiva ekosysteemi eli hurja määrä omia ja kumppanien sovelluksia ja jatkuva ohjelmistokehitys. App Storen asiakkaat kilauttavat noin kolmanneksen jokaisen ostonsa arvosta Applen kassaan.

On toinenkin seikka, joka erottaa Applen Nokiasta. Applella on nimittäin valtavan kokoinen kassa. Se voi ostaa melkein minkä tahansa muun firman ja siirtyä uudelle toimialalle melkein yhdessä yössä.

Samantapaisen tempun teki Nokiakin kahmaistessaan NSN-verkkoyhtiön kokonaan itselleen – vieläpä lainarahalla. Onko Applella mitään syytä olla tekemättä näin?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt