Mobiili

WhatsAppiin tulee hurja muutos – onko Facebookilla varaa tähän?

Julkaistu:

WhatsApp
WhatsAppiin tulee mainoksia. Pikaviestimen perustanut ja sittemmin Facebookin jättänyt johtaja sanoo sen sotivan sovelluksen alkuperäistä ajatusta vastaan.
WhatsAppin omistava Facebook on tuomassa mainoksia osaksi pikaviestintä, kertoo The Next Web.

WhatsAppin toinen perustaja ja sittemmin irtisanoutunut Brian Acton kertoo, että Facebookilla oli suunnitelmia mainonnasta WhatsAppissa jo silloin, kun nettijätti osti WhatsAppin vuonna 2014.

WhatsAppin perustajat eivät kuitenkaan tienneet asiasta tuolloin. Aconin ja toisen perustajan Jan Koumin suunnitelmiin kuului, että WhatsApp ja mainonta eivät kuulu yhteen.

Alun perin WhatsApp laskutti käyttäjiltään pientä vuosimaksua ensimmäisen käyttövuoden jälkeen. Perustajien suunnitelmiin kuului myös rahanteko tietyn määrän ylittävistä viesteistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suunnitelman mainonnan toteuttamisesta ovat jo pitkällä. WhatsAppin kehitystä seuraava WABetaInfo kertoi Twitterissä, että tekniikkaa tuodaan parhaillaan sovellukseen.
Facebook on perustellut mainossuunnitelmiaan WhatsAppin aiheuttamilla kustannuksilla. Yhtiö on jo kokeillut rahantekoa myymällä yrityksille WhatsApp-työkaluja ja analytiikkaa.

Actonin mukaan Facebookin suunnitelmiin kuului alusta asti Facebook- ja WhatsApp-käyttäjien tietojen yhdistely. Julkisuudessa Facebook väitti toista, ja joutui myöhemmin tästä vaikeuksiin EU:n viranomaisten kanssa.

Käyttäjätietojen yhdistely tapahtui Actonin mukaan käyttäjän puhelinnumeroa käyttäen. WhatsAppin käyttämiseksi puhelinnumeron luovuttaminen on välttämätöntä, mutta Facebookin käyttöön tätä ei ole vaadittu. Hiljattain kävi kuitenkin ilmi, että Facebook vakoilee käyttäjiensä puhelinnumerot toisilla tavoin – käyttäjiltään lupaa kysymättä.

Lue lisää: Uusi skandaali: Facebook käyttää puhelinnumeroasi – vaikket sitä ole koskaan antanut

Yrityskaupan myötä Facebookille siirtynyt Action irtisanoutui vuonna 2017. Hän antoi tukensa #deletefacebook-kampanjalle ja kehitti ihmisiä lopettamaan Facebookin käytön keväällä, kun Facebookin Cambridge Analytica -urkintaskandaali tuli julki.

Lue lisää: ”On aika” – WhatsAppin perustaja kehottaa deletoimaan Facebookin

Acton ei ole ainoa Facebookin jättänyt korkea johtaja. Viikko sitten Facebookin ostaman Instagramin perustajat irtisanoutuivat. Mitä ilmeisimmin lähtö oli riitaisa.

Lue lisää: Instagramin perustajat lähtivät Facebookista – useat lähteet: kaksikko turhautui Mark Zuckerbergiin

Syvä ja pitkään jatkunut luottamusskandaali herättää kysymyksen, onko Facebookilla varaa suututtaa käyttäjiään lisää.

Facebook toi mainokset jokin aika sitten Messenger-pikaviestimeen. Ne dominoivat viestimen näkymää erittäin voimakkaasti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt