Mobiili

Hurjia lukuja Nokia-puhelinmyynnistä: ”Se on vasta alkua”

Julkaistu:

Nokia-puhelimet
IDC:n arvion mukaan uusien Nokia-älypuhelimet ovat saaneet erinomaisen lähdön. Myynti lasketaan miljoonissa, ja merkillä on mahdollisuudet nousta viiden suurimman joukkoon.
Keväällä Nokia-älypuhelinten myynnin Euroopassa aloittanut suomalainen HMD Global on saanut bisneksilleen hyvän lähdön. IDC Quarterly Mobile Phone Tracker -raportin mukaan yhtiö myi tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 1,5 miljoonaa älypuhelinta.

– Se on erinomainen alku etenkin kun muistetaan, että he ehtivät myydä puhelimia käytännössä vain yhden vuosineljänneksen verran, sanoo IDC:n tutkimusjohtaja Francisco Jeronimo Ilta-Sanomat Digitodaylle.

HMD esitteli Nokia-älypuhelimet Barcelonan MWC-messuilla 26. helmikuuta. Laitteiden toimitukset kauppoihin alkoivat kuitenkin vasta kesän kynnyksellä.

IDC arvioi Nokia-älypuhelimien tämänhetkiseksi markkinaosuudeksi 0,4 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Se on vasta alkua. HMD:n on täysin realistista nousta 12–18 kuukaudessa viidenneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi Euroopassa. Se on nyt Euroopassa sijalla 11 ja Suomessa sijalla 5.

Jeronimo huomauttaa, että suurin osa puhelimista myydään loppuvuodesta. Hän uskoo myynnin pääsevän tuolloin täyteen vauhtiin, sillä HMD on päässyt eroon toimituksia vaivanneesta komponenttipulasta.

– Operointinsa aloittavan uuden yhtiön on arvioitava puhelimen osien tarve, mikä on hidastuttanut toimituksia. Nyt he tietävät, mitä asiakkaat haluavat, Jeronimo sanoo.

HMD ei ole itse kommentoinut puhelimiensa myyntimääriä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Parhaat mahdollisuudet keskisarjassa

Nokia-älypuhelimia on toistaiseksi julkaistu 4 kappaletta: Nokia 3, 5, 6 ja 8. Uuden lippulaivan Nokia 9:n julkistusta odotellaan lähiaikoina. Jeronimo uskoo Nokia-puhelimien parhaiden mahdollisuuksien olevan keskisarjassa, 8-mallin tietämissä runsaan 500 euron hintaluokassa.

– Kaikkein kallein puhelinmarkkina on Applen ja Samsungin dominoimaa, eikä edes Huaweilla ole ollut sinne asiaa kovasta yrityksestä huolimatta.

– Mutta kun ihmiset vertailevat keskisarjassa ominaisuuksiltaan samanlaisia puhelimia, Nokia pärjää vertailussa brändinsä voimin.

HMD:n puhelimien vahvat markkina-alueet ovat puhelin-Nokian ajoilta tuttuja: 1,5 miljoonasta älypuhelimesta kolmannes on myyty Aasiassa, loput Keski- ja Länsi-Euroopassa. Yhdysvaltoihin ei Nokia-puhelimilla ole asiaa vieläkään.

– Uusia Nokia-älypuhelimia on myyty siellä vain 80 000. En usko heidän yrittävän sinne tosissaan, eikä pitäisikään. Miksi yrittää väkisin piloille kilpailluille markkinoille, Jeronimo kysyy.

Retro-3310 on ihan oikea bisnes

Kun HMD julkaisi älypuhelimet Euroopassa, shown varasti retromalli 3310. Se ei ole Jeronimon mielestä kuitenkaan mikään markkinointitemppu, vaan siitä on tullut todellinen bisnes.

– Nokia 3310 on feature phone -sarjan [äly- ja peruspuhelimien väliin asettuva kategoria] markkinajohtaja Euroopassa. Se on silti kilpailijoitaan kalliimpi, joten se tuo mukavasti voittoa valmistajalleen.

Entä miten tästä eteenpäin? HMD tuntee nyt asiakkaansa ja sillä on toimitusketju kunnossa. Miten yhtiö voi kasvattaa osuuksiaan kilpailluilla markkinoilla?

– Tekemällä ahkerasti yhteistyötä teleoperaattorien ja jälleenmyyntikanavan kanssa. Tarvitaan paljon keskustelua myyjien kanssa, myyntipalkintoja ja niin edelleen. Tämä on sellaista, missä Samsung ja Huawei ovat todella taitavia, Jeronimo analysoi.

Jeronimo ei uskalla arvioida, milloin HMD:n älypuhelinliiketoiminta muuttuu voitolliseksi. Sitä tukee kuitenkin koko ajan käynnissä oleva peruspuhelimien myynti.

Entä ovatko Nokia-puhelimet palanneet jäädäkseen?

– Kyllä, ehdottomasti, Jeronimo vastaa hetkeäkään miettimättä.

Alla olevalla videolla esitellään Nokia 5 -älypuhelin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt