Huawei teki Suomessa kaksi hurjaa temppua – yrittää kaapata seuraavaksi tietokoneet

Julkaistu:

Haastattelu
Suomi on kiinalaisen Huawein näyteikkuna pitkälti täällä tehtävän laajan tutkimustoiminnan ja Nokian kännyköiden romahduksen myötä kaapatun markkinaosuuden seurauksena. Seuraavaksi yhtiö aikoo tietokonemarkkinoille.
Kun Ilta-Sanomat Digitodayn edeltäjä It-viikko haastatteli Huawein Itä- ja Pohjois-Euroopan johtaja Wang Yanminia vuonna 2014, hänellä oli mahtipontisen kuuloinen suunnitelma: Suomen markkinoiden kaappaaminen.

Vuonna 2017 suunnitelma on toteutunut ainakin osittain. GfK-tutkimuslaitoksen lukujen mukaan Huawei oli vuoden 2016 lopussa kappalemääräisesti laskettuna Suomen suurin puhelinvalmistaja. Liikevaihdossa Huawei jää yhä Applen ja Samsungin taakse.

Suomesta on tullut samalla Huawein näyteikkuna. Yhtiö on tuonut kansainvälisesti hyvin näkyvästi esille asemansa Suomessa esimerkiksi Reutersin haastattelussa ja tuotejulkistustensa yhteydessä.

Syy Huawein nousuun on selvä: Nokian puhelinten romahdus. Kiinalaisyhtiö oli suurin voittaja, kun Nokia-maa Suomen markkinakakku jaettiin uudelleen.

Nyt Nokia-puhelimet tekevät kuitenkin paluuta markkinoille. Onko Huaweilla syytä pelätä asemansa puolesta?

– Arvostan Nokiaa paljon. Nimi yhdistyy ihmisten mielessä laatuun ja designiin, Wang kehuu kilpailijaa.

 

Nyt markkinoille tulevat laitteet eivät ole aitoja Nokioita.

– Minun näkökulmastani nyt markkinoille tulevat laitteet eivät kuitenkaan ole aitoja Nokioita, hän lisää viitaten Nokian HMD Globalille lisensoimaan tuotenimeen.

Wang sanoo silti uskovansa, että Nokia-puhelimet ottavat paikkansa markkinoilla. Ja tämä on loppujen lopuksi hyvä asia.

– Kuluttajilla on enemmän vaihtoehtoja.

Kaksi tutkimuskeskusta Suomessa

Markkinaosuuden lisäksi Suomesta tekee Huaweille tärkeän täällä tehtävä tutkimus. Yhtiöllä on on tutkimuskeskukset Helsingissä ja Tampereella. Suomessa Huawei kehittää muun muassa laitteidensa 5g-radiotekniikkaa, laitteiden iskunkestoa sekä ääni- ja kuvantamistekniikkaa.

Johtajan mukaan Suomi on hyvä maa tutkimukselle korkean koulutustason ansioista. Asiaan vaikuttaa epäilemättä myös Nokian jäljiltä työmarkkinoille jääneiden insinöörien määrä.

Wang ei halua paljastaa Suomeen tehtyjen investointien määrää. Hänen mukaansa yhtiön tutkimus- ja kehitysbudjetti maailmanlaajuisesti on 14,6 prosenttia liikevaihdosta. Vuonna 2013 yhtiö sanoi Suomeen tehtävien investointien olevan 70 miljoonan euron luokkaa.

Huawei on pyrkinyt tekemään myös tutkimustoimintaansa Suomessa erittäin näkyväksi. Jopa siinä määrin, että yhtiö antoi ymmärtää palkkaavansa lisää väkeä edellisen hallituksen asunto- ja viestintäministeri Pia Viitasen (sd.) vierailtua Kiinassa. Todellisuudessa kyse oli vuoden vanhan ilmoituksen uusimisesta, mutta se uutisoitiin yleisesti uusien työpaikkojen syntymisenä.

Halpapuhelimia tulee jatkossakin, jos niitä halutaan

Huawei on perinteisesti toiminut halpapuhelimien sarjassa, ja Wang tähdentää brändin rakentamisen tärkeyttä. Tällä hetkellä yhtiön Suomessa myymien puhelimien keskihinta on 250–300 euron hintahaarukassa.

Luku on silti merkittävästi pienempi kuin GOTECHin viime vuoden lukujen mukainen Suomessa ostetun puhelimen keskihinta, 361 euroa.

Osittain tätä selittää se, että monista muista valmistajista poiketen Huawei ei ole vetäytynyt halpapuhelimien sarjasta. Niukasti alle satasen maksavia Y-sarjan puhelimia saa yhä, ja halvimmat Honor-brändätyt puhelimet ovat myös lähellä satasen rajaa.

– Jos Suomessa on markkinoita näille laitteille, jatkamme niiden myymistä, Wang vakuuttaa.

Puhelimien kehitysvauhti tällä hetkellä on hurjaa. Wang puhuu paljon valmistusmateriaalien, kameran ja prosessorien kehityksestä, mutta pyynnöstä hän alkaa hahmotella myös sitä, miten tämä näkyy jokapäiväisessä elämässä viiden vuoden sisällä.

– Puhelin integroituu paljon nykyistä tiiviimmin jokapäiväiseen elämään, esimerkiksi sähköisten lompakoiden muodossa.

– Tai yksin asuvan vanhuksen puhelin tunnistaa, että omistaja kaatuu. Puhelin voi tällöin kutsua apua itsenäisesti.

Mukaan myös kutistuville markkinoille

Huawei teki taannoin yllättävän ilmoituksen: Yhtiö alkaa myydä kannettavia tietokoneita Euroopassa. Yhtiö julkaisi yhden tavanomaisen kannettavan sekä ultraohuen pc:n ja 2-in-1-tablettihybridin.

Siirto on erikoinen siksi, että pc-markkina on kutistuva. Muun muassa Samsung on vetäytynyt pois Euroopan tietokonemarkkinoilta.

Wang myöntää asetelman vaikeuden. Pc-markkinan tulot valuvat pääosin piirivalmistaja Intelille sekä ohjelmistovalmistaja Microsoftille, eikä valmistajille jää riittävästi voittoja omaan kehitystoimintaan. Lisäksi pc-laitteet ovat nykyisin toistensa kopioita.

– Markkina on tällä hetkellä todella tylsä. Pystymme suunnittelemaan kannettavan tietokoneen puhelimesta ja puhaltamaan markkinoille raitista ilmaa.

Huawein ratkaisut perustuvat silti Intelin suorittimiin kuten kilpailijatkin. Kiinalaisyhtiön kilpailueduiksi Wang listaa designin, äänentoiston ja ohuuden.

Kysymykseen tuoteryhmän bisneslogiikasta Wang ei vastaa suoraan. Epäselväksi jää, onko kyse voitollisesta liiketoiminnasta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt