Mobiili

Nintendolla näytön paikka – kaatuuko Super Mario Run noloon mokaan?

Julkaistu:

Super Mario Run
Nintendon yksi ensimmäisistä ponnistuksista mobiilipeleihin on täällä. Jotkut kysyvät jo nyt, oliko tässä kaikki.
Nintendo julkaisi Super Mario Run -mobiilipelin Applen App Storessa iOS-laitteille. Android-versio ilmestyy ensi vuonna.

Tasohyppelypelissä ohjataan kuuluisaa putkimiestä paitsi, että Mario juoksee automaattisesti koko ajan. Hän jopa hyppää itse pienempien esteiden ylitse. Pelaajan tehtäväksi jää ohjata miekkonen suurempien esteiden yli samalla kolikoita keräten.

Pelin voi ladata ilmaiseksi ja silloin pääsee käsiksi kolmeen ensimmäiseen tasoon. Loput 21 tasoa saa ostamalla pelin. Mutta ainakin Forbes-lehden avustaja Paul Tassi koki pelin hieman liian helpoksi. Hän läpäisi kaikki tasot tunnissa.

– Olen hieman huolissani Super Mario Runin kestovoimasta. Minulla oli hauskaa sen voittamisessa, ja pelaan tasoja luultavasti hieman lisää. Mutta kiinnostaako minua kahdensadan vihreän tai tuhannen sinisen Toad-sieni-ihmisen jauhaminen? Ei oikeastaan. Itse asiassa ei ollenkaan, Tassi viittaa Sienikuningaskunnan rakentamiseen, mihin vaaditaan muun muassa Toad-hahmoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nintendo on pyrkinyt pitkittämään peliä myös muilla tavoilla. Jokainen kenttä käsittää viisi erikoiskolikkoa, jotka keräämällä saa avattua lisää sisältöä peliin. Joten jos samoja kenttiä jaksaa tahkota useamman kerran, nousee samalla pelin elinikä.

Super Mario Run on ensimmäisiä Nintendon todellisia satsauksia mobiilipeleihin. Aiemmin tänä vuonna japanilaisjulkaisija sai runsaasti nostetta Pokémon Go -mobiilipelistä ainakin siihen saakka, kunnes ihmisille selvisi, ettei Nintendo ollut pelin varsinainen kehittäjä, vaan Niantic.

Pelin kyky takoa Nintendolle rahaa on myös epäselvä. Mukana ei ole pelinsisäisiä mikromaksuja, mitä moni pelaaja pitää varmasti loistavana ratkaisuna. Mutta samalla se rajoittaa Nintendon mahdollisuuksia nyhtää pelaajilta rahaa myös sen jälkeen, kun he ovat ostaneet pelin.

Uutistoimisto Bloomberg lainaa SensorTowerin lukuja, joiden mukaan peli oli ladatuin 62 maassa, mutta eniten tuottava vain viidessä maassa. Nintendon osakkeet putosivat Tokiossa 5,6 prosenttia, mikä merkitsi melkein kahden miljardin dollarin pudotusta yhtiön arvoon.