Nämä ovat älypuhelinten yleisimmät viat - Mobiili - Ilta-Sanomat

Nämä ovat älypuhelinten yleisimmät viat

Kuvituskuva
Julkaistu: 6.9.2016 6:01, Päivitetty 5.9.2016 18:56

Elisan liiketoimintajohtaja listaa neljä tyypillistä älypuhelimissa esiintyvää vikaa.

Takuun ulkopuolisia huoltoja tekevien liikkeiden mukaan tyypilliset syyt tuoda älypuhelin huoltoon ovat rikkoutunut näyttö tai takalasi, käyttöikänsä päähän tullut akku tai latausliitin ja likaantunut kuuloke tai mikrofoni.

Valtakunnallisesti toimivien iTapsan, Hetihuollon ja iHelpin mukaan eniten huolletaan ja korjataan niitä älypuhelinmerkkejä- ja malleja, jotka ovat myyntitilastojen kärjessä.

Teleoperaattori Elisan liiketoimintajohtaja Jan Virkki listaa puolestaan neljä tyypillistä käyttäjästä riippumatonta syytä, minkä vuoksi älypuhelin toimitetaan takuuhuoltoon.

1. Latausongelmat

Laite ei lataudu kuten sen pitäisi. Virkin mukaan ongelmaan on yleensä syynä latausliittimen vika kuten kosketushäiriö.

– Puhelin saattaa esimerkiksi latautua vain piuhan ollessa tietyssä asennossa tai puhelin ei lataudu ollenkaan.

2. Kosketusnäytön viat

Älypuhelinten kosketusnäytöissä esiintyy joskus pikselivika, jolloin näytössä yksi tai useampi näyttöpiste ei toimi. Nämä ovat Virkin mukaan harvinaisia vikoja.

– Joskus myös näytön kosketustuntuma ei ole sellainen kuin sen pitäisi olla. Esimerkiksi sivun vieritys ylös tai alas toimii viiveellä.

3. Kaiuttimien ja mikrofonien viat

Virkin mukaan nämä viat voivat kuulua takuun piiriin, mutta saattavat johtua myös käyttäjästä.

– Kaiuttimesta saattaa kuulua esimerkiksi rätinää tai siitä kuuluu huonosti tai sitten vastapuoli kuulee puhelun aikana huonosti. Joskus näissä on faktinen vika, joskus voi olla, että kaiuttimeen tai mikrofoniin on päässyt likaa.

4. Yhteysongelmat

Älypuhelimissa voi Virkin mukaan olla myös yhteysongelma, minkä vuoksi laite ei saa muodostettua yhteyttä verkkoon.

– Joskus samassa tilassa olevat muut vastaavat laitteet kuuluvat ja antavat paremman verkon kuin jokin yksittäinen laite. Tämä on harvinaista, mutta yksi silloin tällöin esiintyvä syy tuoda puhelin takuuhuoltoon, Virkki kertoo.

Nouseva trendi älypuhelinten vikaluettelossa on Virkin mukaan kolmansista osapuolista johtuvat ongelmat.

– Nämä ovat kolmansien osapuolten ohjelmistojen aiheuttamia lieveilmiöitä, jotka vaikuttavat puhelimen toimivuuteen. Joku tietty sovellus ei toimi tarkoitetulla tavalla puhelimessa ja se haittaa laitteen käyttöä.

Hänen mukaansa tämä on johtanut siihen, että asiakkaalle saatetaan ehtiä vaihtamaan laite ja varmuuskopion palauttamisen jälkeen ongelma tuleekin takaisin.

– Tällaisia ongelmia ei välttämättä huomata huollon perustestauksessa, Virkki sanoo.

Virkin mukaan takuun piirissä olevia vikoja esiintyy kaikkien valmistajien laitteissa. Valmistajat eivät anna määristä tietoja julkisuuteen.

– Meille viat esiintyvät yksittäisinä kappaleina isossa massassa. Siitä emme juurikaan näe poikkeamia merkeittäin tai malleittain.

Virkki arvioi, että Suomessa on tällä hetkellä käytössä noin 4 miljoonaa takuun piiriin kuuluvaa älypuhelinta.

– Suuri osa kuluttajista vaihtaa puhelintaan vuoden tai kahden välein, mikä pitää huolen siitä, että uudenkarheita takuun alaisuudessa olevia puhelimia on käytössä paljon.

Tuoreimmat osastosta