Analyytikot: Nokia-nimi tarvitsee tuekseen paljon rahaa - Mobiili - Ilta-Sanomat

500 miljoonaa ei ehkä vielä riitä Nokia-puhelimien menestykseen

Nokia-puhelimien nostaminen taas maailman kärkeen on kallis urakka, arvioivat analyytikot.

Nokia 3310 oli yksi tunnetuimpia Nokia-puhelimia. Analyytikoiden mukaan Nokia-peruspuhelimilla voisi olla kysyntää jatkossakin. ­

20.5.2016 11:49

Nokian nimestä voi olla puhelinmarkkinoilla vielä etua, mutta varsinkin älypuhelinmarkkinoilla uudella HMD Global -yhtiöllä ja Foxconnilla on edessään vaikeuksia, toteavat Strategy Analytics - ja CCS Insight -tutkimusyhtiöiden analyytikot.

Nokia-puhelimia jatkossa suunnitteleva ja kehittävä HMD Global -yhtiö on kertonut käyttävänsä reilut 500 miljoonaa dollaria pelkästään markkinointiin seuraavan kolmen vuoden kuluessa. Johtaja Neil Mawston Strategy Analyticsista epäilee, ettei se vielä riitä.

– Se on hyvä alku, mutta se voi tarvita vielä lisää. Paljon riippuu siitä, mille markkinoille se keskittää markkinoinnin, Mawston sanoo.

Mawstonin mukaan Nokian brändi puhelinmarkkinoilla kärsi pahasti laskukauden aikana. Samaa arvioi myös johtaja Ben Wood CCS Insight -tutkimusyhtiöstä.

– Nokia-puhelimien brändillä ja muotoilulla on hyvä maine, mutta se ei enää edusta terävintä huipputekniikkaa. Sillä voi olla vetovoimaa vanhemmalle väestölle, Wood arvioi.

Vaikka 500 miljoonaa dollaria kuulostaa suurelta, se on vain murto-osa Samsungin tai Huawein markkinointibudjeteista, todetaan CCS Insightin raportissa.

Nokia-nimellä on kuitenkin vielä merkitystä Euroopassa, Intiassa ja Afrikassa.

– Jos Nokia halutaan vahvaksi maailmanlaajuiseksi brändiksi puhelinmarkkinoilla, sen täytyy olla vahva Yhdysvalloissa. Heidän täytyy käyttää siellä paljon rahaa, jos he haluavat tulla taas kansainvälisesti arvostetuksi.

Kilpailu älypuhelinmarkkinoilla on kovaa, varsinkin kun Nokia-brändiä ollaan tuomassa markkinoille vaiheessa, jolloin kasvu on hidastumassa.

– Markkinaosuuden kasvattaminen tällaisena aikana on erittäin vaikeaa, Mawston toteaa.

Sekä Mawstonin että Woodin mielestä HMD:lla ja Foxconnilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä peruspuhelimissa. Molempien arvioiden mukaan maailmassa myydään tänä vuonna noin 500 miljoonaa peruspuhelinta pääasiassa kehittyvillä markkinoilla, ja markkinoiden arvo on noin 7 miljardia dollaria.

Tosin markkinat ovat kutistumassa vauhdilla, sillä vuonna 2020 CCS Insight arvioi myytävän enää 250 miljoonaa peruspuhelinta, ja markkinoiden arvo putoaa kahteen miljardiin dollariin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?