Facebook muuttaa Messengeriä kahdella isolla tavalla

Uudet niksit on tarkoitettu avaamaan Messenger-keskusteluja aiempaa helpommin.

Facebook Messenger -sovellukseen päivitetään lähiaikoina henkilökohtaiset kuvakoodit sekä koodinlukija, joilla voi käynnistää Messenger-keskustelun.

14.4.2016 19:59 | Päivitetty 14.4.2016 18:34

Facebook on ottamassa käyttöön uusia keinoja, joilla se pyrkii saamaan esimerkiksi yrityksiä ja asiakkaita Messenger-pikaviestimeensä. Yhtiö on lähiviikkojen aikana tuomassa palveluun uudet kuvakoodit, jotka toimivat linkkeinä Messenger-keskusteluun.

Facebook luo jokaiselle käyttäjälle oman pyöreän tunnuskuvan, jossa käyttäjän henkilön profiilikuvaa ympäröi koodimerkintä. Koodimerkit voi lukea uudella kameratoiminnolla, joka tulee päivityksenä älypuhelimien Messenger-sovelluksiin. Koodikuvan lukeminen Messenger-sovelluksessa avaa suoran keskustelun kuvan henkilön kanssa.

Ideana on, että käyttäjät voivat julkaista koodikuvan esimerkiksi verkkosivuillaan. Tavallisten Facebook-käyttäjien sijasta ominaisuudesta voi olla enemmän hyötyä yrityksille, jos ne haluavat alkaa keskustella Messenger-palvelussa kuluttajien kanssa. Koodikuvan kun voi tulostaa esimerkiksi lehtimainoksiin ja julisteisiin.

Samaan tarkoitukseen Facebook on jo avannut toisenkin oikotien. Messenger-keskustelun voi käynnistää tietokoneella kirjoittamalla selaimen osoitekenttään m.me/käyttäjänimi. Osoitetta voi käyttää myös verkkosivuilla linkkinä, joka avaa Messenger-keskustelun.

Lisäksi Facebook on avaamassa yrityksille omia Messenger-käyttäjänimiä. Jatkossa jokaisella yrityksellä, jolla on oma Facebook-sivu, voi olla myös @yrityksennimi-muotoinen Messenger-nimi. Tarkoitus on, että kuluttajat voivat tämän ominaisuuden avulla lähettää Messenger-viestejä yrityksille, jotka ovat ottaneet ominaisuuden käyttöön.

Facebookin tarkoituksena ratkaisuillaan on sitoa yritykset ja myös kuluttajat entistä tiukemmin palveluunsa. Facebook esitteli tiistaina myös uusia työkaluja, joilla yritykset voivat kehittää automaattisia vastausohjelmistoja eli botteja, jotka hoitaisivat Messenger-yhteydenpidon kuluttajien kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?