Soneran katkon syy selvisi: "Tarkoitus olla luokan paras oppilas"

Julkaistu:

Sonera aikoo selvittää laitevalmistajan kanssa, onko se noudattanut tammikuun katkon jälkeen päätettyjä toimintaohjeita.
Sonera on saanut korjattua noin reilun tunnin ajan puheluja katkoneen ongelman. Operaattorin mukaan vian syyksi on alustavasti selvinnyt mobiiliverkon järjestelmän kehitykseen liittyvä päivitystyö.

Tammikuussa Soneralla tapahtunut verkkokatkos aiheutui useamman muutostyön ennakoimattomana yhteisvaikutuksena.

– Kyseessä ei ole sama vika, mutta kollegan sanoin se on vähän kuin "samaa huonetta ja sukua", sanoo Soneran viestintäjohtaja Tatu Tuominen.

Tammikuun 19. päivän laajan katkon jälkeen Sonera on joutunut selvittämään toimintaansa operaattoreita valvovalle Viestintävirastolle. Yhtiö on aloittanut useamman kohdan ohjelman vikojen välttämiseksi, ja Viestintävirasto aikoo seurata sen toteutumista. Esimerkiksi ulkopuolinen yhtiö tutkii Soneran verkot kesään mennessä, ja operaattori aikoo käydä tulokset läpi viranomaisten kanssa sekä kertoa niistä myös julkisesti.

– Tarkoitus on olla luokan paras oppilas jatkossa, Tuominen sanoo.

Toimenpideohjelmaan kuuluu myös toimia riskien entistä paremmaksi tunnistamiseksi sekä muutostöiden paremmaksi valvomiseksi.

Tästä huolimatta verkko katkeili tänään päivitystyön takia.

– Meidän täytyy nyt käydä laitevalmistajan kanssa läpi, onko näitä sovittuja toimenpiteitä noudatettu. Nyt on kuitenkin vielä liian aikaista sanoa siitä mitään, Tuominen sanoo.

Tuominen ei kuitenkaan paljasta, mistä laitevalmistajasta on kysymys.

Kommentit

    Näytä lisää