Google ja Bing tekevät älypuhelimesta tärkeimmän hakulaitteen

Microsoftin hakukone Bing seuraa Googlen viime kuussa julkistamaa polkua mobiilihakujen suosimisessa ja liian pöhöttyneiden sivustojen sorsimisessa.

Bingin esimerkki hyvästä ja huonosta navigoinnista mobiilisvulla.

15.5.2015 7:00 | Päivitetty 15.5.2015 7:09

Microsoft ilmoitti torstaina, että Bing ryhtyy rohkaisemaan palvelujen sovittamista älypuhelimien näytöille nostamalla mobiiliystävällisiä sivuja ylemmäksi hakutuloksissa.

Käyttäjälle hakualgoritmien viilaaminen on tuskin nopeasti havaittava muutos, mutta monille verkkopalveluille se voi olla elämän ja kuoleman kysymys. Jos palvelun sivut eivät nouse hakutulosten ensimmäiselle sivulle, palvelu menettää käyttäjiä ja sen mukana mainostulot laskevat.

Erityisesti sivustot, jonne vierailijat tulevat yhden, matkapuhelimiin huonosti sopivan pääsivun kautta, ovat vaarassa kärsiä kävijäromahduksen.

Hakukoneet ovat ryhtyneet suosimaan älypuhelimille sovitettuja sivustoja sen jälkeen kun Googlen mobiilihaut ovat ohittaneet tietokoneella tehdyt haut. Näin on tapahtunut jo kymmenessä maassa.

Bing yritti blogissaan tehdä eroa oman ja Googlen toiminnan välillä sanomalla, ettei huonosti mobiiliin istuvia sivuja rangaista matalammalla sijoituksella, jos ne tarjoavat juuri oikean vastauksen hakuun. Samaan hengenvetoon Bingin blogi sanoi muutosten nostavan mobiiliystävällisten sivujen rankkausta.

Bingin muutokset tulevat voimaan lähikuukausina.

Bing ja Google tarjoavat palvelujen tarjoajille ohjeita ja työkaluja sivustojen sovittamiseksi mobiililaitteille. Myös Bing rohkaisee sovitusta älypuhelimille äsken aloittamallaan mobiiliystävällinen-leimalla, kirjoitti  TechCrunch.

Mobiiliystävällisillä sivuilla teksti on suoraan luettavissa älypuhelimen näytöltä ilman, että sitä tarvitsee suurentaa, linkit on sijoitettu hyvin saataville ja sivua voi vierittää helposti. Niillä ei myöskään tarjota sisältöä, joka ei toimi matkapuhelimessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?