Facebook, Google, Red Cross monistavat Nepalin tiedot - Mobiili - Ilta-Sanomat

Facebook, Google ja Punainen Risti etsivät Nepalin uhreja digitaalisesti

Nepalin yli 4 000 uhria vaatineen maanjäristyksen jälkeen miljoonat ihmiset etsivät kuumeisesti tietoja maassa olevista läheisistään ja tuttavistaan. Samaan maanjäristysalueella olevat ihmiset käyttävät kaikkia mahdollisia viestintäkanavia kertoakseen omasta tilanteestaan.

Kiinalaiset avustustyöntekijät viestivät kannettavan ja lautasantennin avulla.

28.4.2015 7:29 | Päivitetty 28.4.2015 8:26

Maanjäristys romautti suuren osan Nepalin viestintäyhteyksistä sekä ulkomaille että maan sisällä. Toimivista yhteyksistä saadaan paras teho irti, kun tieto jaetaan suurten verkkopalvelujen kautta. Maailmanlaajuista palvelua Nepalissa olevien tilanteesta tarjoavat Punainen Risti, Google ja Facebook.

Suuronnettomuudessa yhteisömedia on omimmillaan, sillä ne voivat jakaa tietoa ainakin ulospäin tukkimatta Nepalin vaurioituneita ja ruuhkaisia yhteyksiä. Palvelut toimivat yksinkertaisesti nettisivujen, tekstiviestin tai tavallisten puhelinyhteyksien kautta.

Punaisen Ristin palvelussa on lista ihmisistä, joiden tiedetään olevan turvassa, sairaalassa tai kuolleita. Siellä on toinen lista etsittävistä henkilöistä tai etsijöistä. Palvelu on osa Punaisen Ristin jatkuvasti toimivaa perheiden yhdistämispalvelua.

Facebook, joka seuraa ihmisiä kaikkialle, lähettää Safety Check -palvelun kautta kyselyn ihmiselle, joiden se tietää oleskelleen järistysalueella. Se myös kertoo kaikille kaikille käyttäjille onko heidän ystävistään joku Nepalissa.

Kansainväliselle tiedonjaolle on suuri kysyntä, sillä Nepalissa, jonka talous riippuu paljon matkailusta, on noin 300 000 turistia. Lisäksi maassa on huomattava määrä intialaisia vierastyöläisiä. Yhteisömedia tiedonjaosta uutisoi The Straight Times.

Facebookin Safety Check -sivu

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?