Mobiili

Nokian ja kumppanien kännykkänavigointi häiritsee ajamista?

Julkaistu: , Päivitetty:

Presidentti Obaman hallituksen liikennelakiesityksessä älypuhelinten kartat ja navigaattorit määritellään autolaitteiksi, joiden toimintaa säätelee liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto.


Matkapuhelinten sovellusten sääntely autolaitteina saa kannatusta autoteollisuudelta, jonka kiinteät navigaattorit ovat jo sääntelyn piirissä. Matkapuhelin- ja internetyritykset sen sijaan pitävät ajatusta mahdottomana. Niiden mielestä  NHTSA:lla (National Highway Traffic Safety Administration) ei ole riittävästi osaamista tai resursseja kännyköiden kartta- ja navigaattorisovellusten tarkastukseen tai sääntöjen valvontaan.

Liikenneturvallisuusviranomaisten mielestä heillä on jo oikeus antaa määräyksiä myös autossa käytettävien älypuhelinten sovellusten suhteen, mutta lakiesityksessä halutaan asia tuoda selkeästi julki, The New York Times kirjoitti.

NHTSA, joka on tehnyt kiinteästi asennettujen autonavigaattorien vapaaehtoiset säännöt yhdessä autoteollisuuden kanssa, tavoittelee oikeutta puuttua älypuhelinten navigaattoreihin, jos ne havaitaan vaarallisiksi. Tämä on sama menetelmä, jolla se nykyään puuttuu autojen vaarallisiksi havaittuihin ominaisuuksiin.

Kännykkäkartan käyttöä on puitu jo tuomioistuimessa ainakin Kaliforniassa. Siellä liikkuva poliisi antoi sakot miehelle, joka käytti iPhonen karttaa ruuhkaisessa, pysähtelevässä liikenteessä. Mies vei 165 dollarin sakon oikeuteen. Hän hävisi jutun alemmassa oikeusasteessa, mutta sai sen kumottua vetoomustuomioistuimessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kännykkänavigoinnissa liikenneturvakysymyksiä ovat muun muassa näytön pieni koko, uuden määränpään sijainnin syöttäminen ajon aikana tai yhteisötiedon keruuseen perustuvan Googlen omistaman Wazen käyttö.

Suosittu Waze, jonka ohjeet kieltävät tiedon syöttämisen ajaessa, haluaa jäsentensä kertovan liikenteeseen vaikuttavista asioista kuten tietyömaista, onnettomuuksista tai nopeustutkista. Sovelluksessa on nappi, jolla voi kertoa olevansa matkustaja eikä kuski, jos haluaa lisätä tietoa auton liikkuessa.

Navigaattorien ohjaustiedot saattavat johtaa vaaratilanteisiin, kuten kävi Alaskassa, jossa iPhone ohjasi autoja lentoasemalle sivuportin kautta kiitoradan poikki.

Kommentit

    Näytä lisää