Tencentin ja Alibaban taksintilaussovellukset uhkaavat Kiinan joukkoliikennettä - Mobiili - Ilta-Sanomat

Kielto tilauspalveluille: Tencent ja Alibaba taistelevat Kiinan taksien sieluista

Pekingin ja Shanghain viranomaiset ovat kieltäneet taksintilaus- ja maksusovelluksen käytön ruuhka-aikoina. Nopeasti yleistyneet ja tukevasti rahoitetut sovellukset ovat mullistamassa toimivan joukkoliikenteen taksien osalta.

Kiinalaiset taksit kärsivät liikenneruuhkista, sillä useimmiten maksu perustuu ajettuun matkaan.

28.2.2014 7:00 | Päivitetty 28.2.2014 10:11

Shanghain kaupungin liikennelaitos kielsi keskiviikkona taksintilaussovellusten käytön ruuhka-aikoina ja yksityisiltä tilausautoilta kokonaan. Huomenna lauantaina voimaan tuleva kielto koskee aamupäivällä kello 7.30 ja 9.30 välistä aikaa ja iltapäivällä 16.30 – 18.30 välistä aikaa.

Taksin saaminen suurissa kaupungeissa on käynyt vaikeammaksi ja taksit käyttävät tätä hyödykseen tilauspalvelujen avulla. Näissä kännykkäpohjaisissa palveluissa tilaaja ja taksi neuvottelevat tilauksen yhteydessä myös hinnasta ja säännellyn hinnan ja runsaan euron tilausmaksun päälle maksettavasta juomarahasta.

Sovellusten avulla taksit kiertävät tehokkaasti hintasääntelyn, kerrottiin South China Morning Postin ja Reutersin uutisessa.

Ihmiset valittavat, ettei kadulta enää saa taksia, kun kuljettajat kyttäävät kyytejä kojelaudalla olevien kännyköiden tilaussovelluksista. Ne vievät myös huomion varsinaisesta ajamisesta.

Shanghain määräysten mukaan katumatkustajista kieltäytyvää taksia voi odottaa 200 juanin, eli 24 euron sakko ja taksiluvan menettäminen.

Tilaus- ja maksusovellukset ovat saaneet vauhtia kahden kiinalaisinternetjätin välillä puhjenneesta mobiilimaksukilpailusta. Molemmat ovat houkutelleet takseja omaan leiriinsä erilaisin keinoin.

Tencent Holdings, Aasian suurin internetyritys, kehitti suositun WeChat (Weixin) -pikaviestiohjelman kylkeen Didi-taksisovelluksen. Se kilpailee verkkokauppajättiläisen Alibaban Alipay-maksu- ja Kuaidi-tilaussovelluksen kanssa. Kiinan markkinoilla on aloittanut myös amerikkalainen Uber, joka ei välitä takseja, vaan pelkästään yksityisesti tilattavia autoja.

Säännöt kieltävät tilaussovellusten seuraamisen tai kännykkään puhumisen ajon aikana. Lisäksi ne kieltävät ylimaksujen perimisen ja etuilijoiden ottamisen kyytiin lentokenttien ja rautatieasemien taksijonoista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?