Mobiiliapu-palvelu auttaa tuhansia päihdeongelmaisia - Mobiili - Ilta-Sanomat

"Pitäisi olla nisti": Mobiiliapu taiteilee vaikeiden kysymysten kanssa

Maailman mitassakin erikoinen matkapuhelinpalvelu päihdeongelmaisten auttamiseksi on palvellut tuhansia, mutta haasteena on "kielimuuri". Ja mitä, jos joku turvautuu tekstiviestiin silloin, kun soitto 112:een olisi paikallaan?

1.11.2013 6:02 | Päivitetty 31.10.2013 16:33

Alkoholi, huumeet, kodittomuus, sukupuolitaudit ja rikoksen uhriksi joutuminen. Siinä joitakin aiheita, joissa suomalainen keksintö Mobiiliapu on pyrkinyt auttamaan ihmisiä etäältä. Mutta aina ei ole helppoa.

– Käyttämänne kieli ja sanasto on kadulla oleville vierasta, kommentoi yksi käyttäjä Kuntoutussäätiön tekemässä Mobiiliapu-hankkeen vielä julkaisemattomassa loppuraportissa.

– Pitäisi olla puhelimessa joku vanha nisti, joka saa sanoman perille ymmärrettävästi, totesi toinen.

Automaattija ihminen

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry juhli viikko sitten viisivuotisen Mobiiliapu-hankkeen päättymistä. Palvelu ei suinkaan pääty, vaan jatkaa päihdeongelmaisten ja monien muiden sellaisten auttamista, jotka elävät haasteellisessa tilanteessa.

Mobiiliapu koostuu erilaisista palveluista, joihin lukeutuvat esimerkiksi hakusanoilla tehtävät automaattikyselyt, kuten Mobiilivinkki, ja kysy ja vastaa -palvelu, jossa viesteihin vastaavat eri alojen asiantuntijat.

Hankesuunnittelija Marjut Helinin mukaan palvelun käyttämä kieli lähestyy koko ajan katutasoa.

– Mobiilivinkkiin lisätään hakusanoille aliaksia eli sanoja, joilla sama tiedollinen sisältö löytyy juuri ymmärrettävyyden parantamiseksi ja sitä päivitetään jatkuvasti. Yhteistyötä on tehty kokemusasiantuntijoiden kanssa ja samoin järjestelmästä seurataan "kohdentumattomia viestejä". Niiden pohjalta luodaan lisää hakusanoja tai aliaksia, Helin selvittää.

Hyvät vastauksetottavat aikansa

Viiden vuoden aikana on autettu tuhansia ihmisiä, ja pelkästään tänä vuonna palvelun kautta on kulkenut selvästi yli 80 000 viestiä.

Mutta tukipalvelulla on rajansa. Jos joku lähettää asiantuntijalle viestin valittaen esimerkiksi oksettavaa oloa kannabiksen käytön jälkeen, voi vastausta joutua odottamaan jopa kolme päivää. Silloin voi pahimmillaan olla liian myöhäistä.

Eikö se ole vaarallista, että päihdetyössä siirrytään enemmän itsepalveluun? Kuten loppuraportissa todetaan, etsivän työn tärkeyttä ei saa unohtaa, sillä mobiilisti tuskin tavoitetaan kaikkein huono-osaisinta huumeiden käyttäjien kohderyhmää.

– Emme ole pyrkineet kehittämään kokonaan kasvoja korvaavaa palvelua, vaan työkalua, joka helpottaa yhteydenpitoa ja auttamista. Edelleen on tärkeää tarjota mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun, Marjut Helin vakuuttaa.

Hän lisää, ettei tiedossa ole tapauksia, joissa joku olisi vakavassa tilanteessa turvautunut Mobiiliavun tekstiviestipalveluihin sen sijaan, että olisi esimerkiksi soittanut hätänumeroon. Tosin Mobiilivinkistä kysytään ja haetaan kyllä paljon tietoa ennaltaehkäisevästi liittyen hätä- ja ensiaputilanteisiin.

Helinin mukaan Mobiiliapu on paikallaan esimerkiksi, kun avun piiriin yritetään houkutella huumeiden käyttäjiä. He usein arastelevat yleisiä terveysasemapalveluja, koska pelkäävät joutuvansa poliisin kanssa tekemisiin. Nimetön tekstiviestipalvelu voi ehkäistä suurimpia käytön haittoja kuten väärin pistämiset.Jäävätkö avun tarvitsijatoman onnensa nojaan?

Terveysneuvontapisteiden henkilöstö koki Mobiiliapu-järjestelmän eri palvelut tarpeellisiksi, mutta toteutus ei vielä viime keväänä ollut toivotulla tasolla. Etenkin vertaistuki, ryhmäviestit ja palauteosiot saivat osakseen arvostelua.

Yksi vastaaja Mobiiliavun loppuraportissa koki haitaksi sen, että palveluiden siirtyessä virtuaalimaailmaan ihmiset voivat jäädä perinteisen hoidon ulkopuolelle:

– Vaarana on, etteivät ihmiset kiinnity hoitoon, koska kännykän kautta saa liikaa tietoa, joka estää hoitoon haun.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?