Mobiili

Tekstiviestin kuolema ei toteutunutkaan

Julkaistu:

Ennustetusta kuolemastaan huolimatta perinteiset tekstiviestit ovat osoittautuneet elinvoimaisiksi erilaisten pikaviestipalveluiden ja sosiaalisen median puristuksessa.


Suomalaiskeksinnölle on povattu kuihtumista milloin minkäkin uuden verkkoviestimispalvelun tultua käyttöön.

Tekstiviestintappajiksi on ennustettu ainakin Whatsappia, Facebook messengeriä, Applen  imessagea, Kik messengeria ja Microsoftin Live messengeria. Silti yksikään niistä tai kaikki yhdessäkään eivät ole pystyneet kampeamaan tekstiviestin suosiota laskuun suomalaisten viestintävälineenä. 

Osa sovellutuksista on sidoksissa puhelimen käyttöjärjestelmään kuten Applen imessage, mutta osa kuten Whatsapp toimii kaikissa käyttöliittymissä.

Kun datapalvelut ovat puhelinoperaattoreiden  kasvava markkina, tekstiviestipalvelut ovat viime vuosina vakiintununeet pysyvälle tasolle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tekstiviestien lähettäminen saavutti huipputasonsa muutama vuosi sitten. Viimeisen kolmen vuoden aikana ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, sanoo Elisan liittymäliiketoiminnan johtaja Henri Korpi.

Tekstiviestien hinnoittelu
on laskenut


Operaattoreiden mukaan tekstiviestin elinvoimaisuuteen Suomessa on monia eri syitä. Täällä tekstiviestien lähettäminen on puhelimen käyttäjälle kohtuullisen edullista. Esimerkiksi Keski-Euroopassa osa operaattoreista on perustanut hinnoittelunsa ja tulonsa enemmän tekstiviestien varaan kuin Suomessa.

– Kun pikaviestipalvelu Whatsapp tuli markkinoille, hollantilainen KPN-operaattori joutui antamaan tulosvaroituksen, koska tekstiviestien lähettäminen laski niin dramaattisesti. Erona markkinoilla on se, että Suomessa tekstiviestien lähettäminen on halpaa, sanoo Korpi.

Tekstiviesteillä on etunaan myös oma perusluotettavuutensa. Ne liikkuvat samaa signaalikanavaa pitkin kuin gsm-puhelutkin, eivätkä ole riippuvaisia dataverkosta.

– Tekstiviestin hyvä puolihan on se, että sillä tavoittaa kenet tahansa riippumatta siitä, onko vastaanottajalla käytössään uusi vai vanha laite. Eikä vastaanottajalla ei tarvitse olla mitään erityistä sovellusta.  Muissa viestinpalveluissa pitää yleensä olla kirjautuneena sisään, sanoo DNA:n puheliiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

Tekstiviestien hinta on laskenut tasaisesti. Operaattoreilla tämä ei ole tuottanut toistaiseksi ongelmia.

Elisan Henri Korven mukaan datayhteyksien käyttämisen nousu on paikannut puheluiden ja tekstiviestien laskevaa hintaa ja tuottoa operaattoreille. Yhteydet myydään kuluttajalle samassa paketissa, joten operaattori voi muuttaa paketin sisäistä hinnoittelua joustavasti.  

Korven mukaan Elisalla suhtaudutaan kaupallisessa mielessä kaikkeen viestintään myönteisesti. Jos jonkin palvelun käyttö laskee, niin yleensä toisen nousee.

– Ihmiset kokevat viestinnän koko ajan tärkeämmäksi. Kyllä siitä tavalla tai toisella se arvo myös meille operaattoreille syntyy.

Yritysten palveluviestit
ovat lisääntyneet


TeliaSoneran toimitusjohtaja Robert Anderssonin mukaan heidän verkossaan liikkuu päivittäin neljästä viiteen miljoonaa tekstiviestiä.

– Niiden määrä oli monta vuotta lievässä nousussa, mutta viime vuoden aikana määrä kääntyi lievään laskuun.

Andersson arvelee lievän laskun syyn piilevän kuitenkin pikaviestisovellusten suosiossa. Toisaalta mistään suuresta liikahduksesta ei ole kysymys.

Toistaiseksi yksinkertaisuus on vielä tekstiviestin valtti.

– Ihmiset ovat tottuneet käyttämään tekstaria. Se on usein helpompi käyttää kuin internet-pohjainen sovellus, joka pitää ladata erikseen ja jonka kontaktirekisteri on rajoittuneempi, sanoo Andersson.

Yksi syy tekstiviestin tasaiseen määrään on se, että vaikka ihmisten toisilleen lähettämien viestien määrä on lievässä laskussa, yritysten ihmisille lähettämät palvelutekstiviestit ovat kasvaneet.  

Kommentit

    Näytä lisää