Mobiili

Sonera varoittelee matkapuhelinten ohjelmistopäivityksistä

Julkaistu: , Päivitetty:

Sonera Pisteissä varoitellaan matkapuhelinasiakkaita, että omat ohjelmistopäivitykset voivat raunioittaa takuun. Nokiasta takuun raukeamisen mahdollisuuskin kielletään ehdottamasti.


Älypuhelinmarkkinoiden kasvu ja valmistajien kilpailu ovat johtaneet siihen, että puhelimia tulee markkinoille osin puutteellisin ja jopa toimimattomin ominaisuuksin. Puutteita paikataan puhelimen oston jälkeen tapahtuvilla puhelimen firmware- eli laiteohjelmistojen päivityksillä.

Nokia on kolmisen vuotta tarjonnut puhelintensa käyttäjille ainakin periaatteessa suhteellisen helppoa tapaa päivittää puhelimen ohjelmisto itse erityisen nettisivuston ja sitä hyödyntävän pc-ohjelmiston avulla.

Vaikka Nokia tarjoaakin puhelintensa käyttäjille itsepalveluun perustuvaa nettipäivityspalvelua, Sonera Pisteissä varoitetaan omia matkapuhelinasiakkaita tekemästä itse päivityksiä, jos haluavat varmistaa takuun pysyvän voimassa.

Muun muassa Taloussanomien toimitus sai Soneralta tällä viikolla terveisiä, että netistä ei pidä tehdä Nokian ohjelmistopäivityksiä omaan puhelimeen, sillä takuu ei korvaa itse tehtyjen nettipäivityksien aiheuttamia puhelimen toimintavikoja. Edes Sonera Pisteissä ei tehdä päivityksiä, vaan puhelimet toimitetaan sieltä varsinaisiin huoltoliikkeisiin päivitystä varten.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Terveiset saivat ikioman Nokia N95-puhelimensa kanssa jo toista takuuhuoltoa harkitsevan ja ensimmäisen jälkeen pari firmware-päivitystä tehneen toimittajan uteliaaksi.

Sonera Piste Oy:n toimitusjohtaja Marek Hintze kertoo varoitusten takana olevan Nokian oman tekstin Nokian ja sen loppukäyttäjän välisessä ohjelmistosopimuksessa, jossa ohjelmistotyyppejä erottelematta mainitaan sen koskevan myös Nokian verkkosivuilta ladattavia ohjelmia.

Sonera Pisteestä viitataan erityisesti sopimustekstin takuunrajoituspykälään 7, jossa todetaan muun muassa, että Nokia "kieltäytyy antamasta mitään takuuta tuotteen sisällöstä tai sopivuudesta" ja että Nokia "ei takaa, että ohjelmisto toimii keskeytyksettä ja virheettä". Lisäksi todetaan käyttäjän vastaavan itse ohjelmiston valinnasta ja siihen liittyvistä riskeistä.

Vaikka käytännössä ei Hintzen mukaan olekaan tullut merkittävässä määrin vastaan käyttäjien omista ohjelmistopäivityksistä johtuvia takuiden raukeamisia, hän pitää Sonera Pisteiden varoituskäytäntöä asiallisena.

- Emme halua asiakkaillemme koituvan ongelmia ja siksi olemme varovaisia, Hintze perustelee.

Vaikka hänen mukaansa Nokian ohjelmistosopimuksen tekstin aukomiseen tarvittaisiinkin juristi, ovat kalliidenkin älypuhelinten takuuasiat kuitenkin käytännössä "hoituneet virtaviivaisesti" matkapuhelintoimittajien kanssa.

Hieman enemmän takuuhankaluuksia Hintze kertoo tulleen vain Nokian E90-kommunikaattorin kanssa, jonka Nokiakin joutui myöntämään päässeen markkinoille ehkä ennenaikaisesti. Hänen mukaansa nekin hankaluudet Nokia hoiti kuitenkin mallikkaasti.

Sonera Piste -liikkeitä Marek Hintze kertoo olevan 54, joista 19 kauppiasvetoisia ja loput Soneran omistamia, joissa henkilöstöä on 167. Liikevaihtoa kertyy noin 67 miljoonaa euroa.

Nokialta vakuutetaan, että "missään tapauksessa" Nokian oman nettipäivityspalvelun kautta tehdyt puhelinten laiteohjelmistopäivitykset "eivät koskaan" voi aiheuttaa takuun raukeamista.

Sonera Pisteissä varovaisuutta aiheuttaneen takuunrajoituspykälän viestintäpäällikkö Ingrid Peura kertoo tarkoittavan kolmansien osapuolien ohjelmistoja. 

- Koska Nokia itse tarjoaa Nokia Software Updater -päivityspalvelua verkon yli, niin sen käyttö ei tietenkään poista takuuta.

Nokian takuuasioista vastaavan asiantuntijan mukaan asian "pitäisi olla selvä" kaikissa huoltoliikkeissä Suomessa, sillä Nokia on tarjonnut verkkopäivitysmahdollisuutta jo noin kolmen vuoden ajana.

Nokian valtuuttamia huoltoliikkeitä Suomessa on noin 70 kuluttajille tarkoitettua L1-tason huoltoliikettä sekä niiden lisäksi kolme pääasiassa jälleenmyyjille palvelujaan suuntaavaa L3-tason huoltokumppania. Muissa maissa on myös muita tasoja.

Nokian L3-tason huoltokumppanit ovat SCF Huolto Oy, Anglo-Service Oy ja Salon Matkapuhelinhuolto Oy.

Nokian lisäksi myös monia muita matkapuhelinmerkkejä huoltava vuonna 2004 kolmen yrityksen fuusiona syntynyt SCF Huolto Oy on viime vuosina kasvanut kymmenien prosenttien vuosivauhtia. Viime tilivuoden 2,6 miljoonan euron liikevaihdon toimitusjohtaja Yrjö Tuominen arvioi tänä vuonna nousevan 4,5 miljoonaan ja henkilöstön tuplaantuvan 70:een.

Myös Nokian puhelinten huoltoon omistautunut Salon Seudun Puhelimen tytäryritys Salon Matkapuhelinhuolto Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esko Miikkulainen kertoo huoltobisneksen kasvavan mukavaa vauhtia ja olevan 2,5 miljoonan euron luokkaa.

Sekä Salon Matkapuhelinhuolto että maahantuontiyritys Anglo Nordic -konserniin kuuluva Nokiann lisäksi Samsungin matkapuhelimia huoltava Anglo-Service Oy ovat tuoreimmissa kaupparekisteritiedoissaan ilmoittaneet henkilöstömääränsä runsaaksi 30:ksi.

Kommentit

    Näytä lisää