Viraston listauksen mukaan - Mobiili - Ilta-Sanomat

Mobiilisisältöpalvelut kiusasivat eniten suomalaisia

Kuluttajavirastoon/kuluttaja-asiamiehelle tuli viime vuonna eniten ilmoituksia, noin 770 kappaletta, edellisvuosien tapaan viestintäpalveluista, kuten matkapuhelin- ja laajakaistaliittymistä. Harmia aiheuttivat erityisesti erilaiset mobiilisisältöpalvelut.

23.1.2008 11:13 | Päivitetty 23.1.2008 11:11

Ilmaisena mainostetut palvelut eivät olleetkaan ilmaisia, vaan osoittautuivat kestotilauksiksi. Kuluttajilta myös laskutettiin matkapuhelinlaskussa palveluista, joita he eivät olleet mielestään koskaan tilanneet.

Toinen keskeinen aihealue olivat luotot ja perintä. Niihin liittyviä yhteydenottoja oli noin 200. Kuluttajia askarruttivat muun muassa pikalainat sekä uusien sirullisten pankkikorttien turvallisuus.

Virastoon tuli kaikkiaan 4 600 markkinointiin, sopimusehtoihin ja perintään liittyvää ilmoitusta. Määrä on kasvanut jyrkästi: vuonna 2006 ilmoituksia oli lähes 1 000 vähemmän.

Suuri osa ilmoituksista, 340 kappaletta, liittyi tavalla tai toisella yrityksen asiakaspalvelun puutteisiin. Ongelmat kärjistyvät entisestään erilaisissa muutostilanteissa. Kun yritys tekee muutoksia esimerkiksi teknisiin järjestelmiinsä tai organisaatioonsa, asiakkaat tarvitsevat lisätietoja muutoksen seurauksista.

Jos yritys ei ole riittävästi varautunut tähän, asiakaspalvelu todennäköisesti ruuhkautuu. Jonojen vuoksi asiakkaiden oikeudet eivät ole aina toteutuneet ja mahdollisuudet hoitaa perusasioita, kuten selvittää oman laskun epäselvyyksiä, ovat mutkistuneet kohtuuttomasti.

Asiakaspalvelu on osa asiakkaan ostamaa palvelua. Siksi palvelun tarjoajan on kannettava vastuu sen toimivuudesta.

Kuluttajien yhteydenotoista heijastuu viraston mukaan se, että osa yrityksistä ei ota omia velvollisuuksia tosissaan eivätkä noudata kuluttajansuojalaissa määriteltyjä kaupankäynnin perussääntöjä.

Ilmoitusten lisäksi Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies valvoo markkinoita oma-aloitteisesti erikseen määritellyillä painopistealueilla. Virasto ei ratko yksittäisiä kuluttajan ja yrityksen välisiä kiistoja, vaan tavoitteena on parantaa laajemmin koko kuluttajajoukon asemaa. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?