Lopullinen päätös: GSM Suomelle markkinointikielto

Markkinaoikeus on antanut lopullisen päätöksen Spiidi-liittymän markkinoinnista. Päätös vahvistaa marraskuun alussa annetun väliaikaisen markkinointikiellon, kertoo Kuluttajavirasto maanantaina.

21.1.2008 13:54 | Päivitetty 21.1.2008 13:55

Spiidi-liitymän markkinoinnissa kerrottiin, että jos kuluttaja jää kiinni autolla ajamisesta matkapuhelin kädessä, hän voi lähettää rikesakkonsa GSM Suomi Oyj:n maksettavaksi.

Markkinaoikeuden päätöksen mukaan GSM Suomi Oyj ei saa jatkossa tehdä tällaisia lupauksia eikä kyseenalaistaa markkinoinnissaan kuluttajien velvollisuutta noudattaa lakia. Kieltoa on tehostettu 40.000 euron uhkasakolla.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies haki kieltoa, koska katsoi yhtiön markkinointikampanjan olevan kuluttajansuojalain nojalla hyvän tavan vastainen.

Kuluttajansuojalain uudistamisen yhteydessä on ehdotettu, että hyvää tapaa koskevaa säännöstä tarkennettaisiin. Kuluttajaviraston mukaan Spiidi-liittymän tapaus osoittaa ainakin sen, että markkinoinnin hyvään tapaan tarvitaan edelleen lain säännöksiä. Pelkkä elinkeinoelämän itsesääntely ei riitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?