Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) johdolla on nyt valmisteltu alan pelisäännöt (pdf). Ohjeisto sisältää eri aihealueita, joissa on ohjeistuksen lisäksi linkkejä asiaa koskeviin lakeihin ja viranomaisohjeisiin.
- Kehittyvän mobiilimarkkinoinnin yksi merkittävä osa on luottamuksen saavuttaminen ja siihen liittyvän osaamisen kasvattaminen, ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko lausuu tiedotteessa.
Pelisäännöt käsittelevät muun muassa tietosuoja-asioita, markkinointilupien kysymistä, kuluttajien informointia kattaen myös mobiiliasioinnin ja mobiilimedian. Alaikäisiä käsitellään omassa osiossaan teemalla "Markkinoi alaikäisille niin kuin haluaisit lapsillesi markkinoitavan".
Mobiilit yhteisöpalvelut, mobiilihaku, mobiili-tv ja mobiili asiakkuudenhoito muuttavat kasvaessaan mobiilimarkkinoinnin kenttää, ASML katsoo. Ohjeistusta on valmisteltu FiCom ry:n ja Teleforum ry:n kanssa. Kuluttajavirasto ja Tietosuojavaltuutetun toimisto kommentoivat työtä sen valmistelun aikana.