Mobiilimainonnalle pelisäännöt

Mobiilimarkkinointi ja -mainonta on vaikea alue, sillä kuluttajaa on helppo ärsyttää esimerkiksi väärään aikaan väärässä paikassa kännykkään putkahtavalla viestillä. Lukuisat yritykset kuitenkin suunnittelevat mobiilille merkittävämpää roolia asiakkuusmarkkinointinsa kanavana ja brändityönsä jalkauttajana.

9.1.2008 16:16 | Päivitetty 9.1.2008 16:16

Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) johdolla on nyt valmisteltu alan pelisäännöt (pdf). Ohjeisto sisältää eri aihealueita, joissa on ohjeistuksen lisäksi linkkejä asiaa koskeviin lakeihin ja viranomaisohjeisiin.

- Kehittyvän mobiilimarkkinoinnin yksi merkittävä osa on luottamuksen saavuttaminen ja siihen liittyvän osaamisen kasvattaminen, ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko lausuu tiedotteessa.

Pelisäännöt käsittelevät muun muassa tietosuoja-asioita, markkinointilupien kysymistä, kuluttajien informointia kattaen myös mobiiliasioinnin ja mobiilimedian. Alaikäisiä käsitellään omassa osiossaan teemalla "Markkinoi alaikäisille niin kuin haluaisit lapsillesi markkinoitavan".

Mobiilit yhteisöpalvelut, mobiilihaku, mobiili-tv ja mobiili asiakkuudenhoito muuttavat kasvaessaan mobiilimarkkinoinnin kenttää, ASML katsoo. Ohjeistusta on valmisteltu FiCom ry:n ja Teleforum ry:n kanssa. Kuluttajavirasto ja Tietosuojavaltuutetun toimisto kommentoivat työtä sen valmistelun aikana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?