Mobiili

Blyk aikoo laajentua Britannian ulkopuolelle

Julkaistu:

Suomalaisten liikemiesten Pekka Ala-Pietilän ja Antti Öhrlingin perustama mainosrahoitteinen teleoperaattori Blyk aloittaa liiketoimintansa lähiviikoina Britanniassa. Sen jälkeen on vuorossa laajentuminen manner-Eurooppaan.


Blykin alkuperäisen suunnitelman mukaan liiketoiminnan piti käynnistyä vuoden puolivälissä.

Blykin operatiivinen johtaja Leif Fågelstedt vakuuttaa, että kaikki on kunnossa toiminnan aloittamiseksi lähiviikkoina.

– Kyse ei ole myöhästymisestä. Kesälomakausi Britanniassa päättyy koulujen alkaessa eli tämän kuun aikana, Fågelstedt sanoi maanantaina Helsingissä järjestyssä Mobile Monday -verkoston kansainvälisessä tapaamisessa.

Huhujen mukaan Blykin liiketoiminnan käynnistäminen myöhästyy, koska heillä on ollut vaikeuksia mainospalvelujen kytkemisessä osaksi matkapuhelinverkkkoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ei meillä ole mitään teknisiä ongelmia. Kaikki on valmiina toiminnan käynnistämiseksi, Fågelstedt sanoi.

Blyk toimii Britanniassa virtuaalioperaattorina Orangen matkapuhelinverkkossa. Yhtiö siis vuokraa verkkokapasiteettia Orangelta.

Huhtikuussa Blyk teki runkoverkkon ylläpidosta palvelusopimuksen verkkoyhtiö Nokia Siemens Networksin kanssa.

Blyk aikoo laajentaa toimintaansa Britannian ulkopuolella. Fågelstedtin mukaan uusista markkina-alueista kerrotaan myöhemmin syksyn aikana.

Britanniassa tehty sopimus Orangen kanssa kielii siitä, että seuraavaksi Blyk aloittaisi toiminnan Ranskassa.

Orange on France Télécomin omistama matkapuhelinoperaattori, jolla on vahva markkina-asema Ranskassa.

Nuorisolle rajatun Blykin liikeideana on tarjota mainostajien rahoituksella ilmaisia puheluja ja palveluja.

Liittymänhaltijat hyväksyvät mainosten lähettämisen matkapuhelimeen ja luovuttavat operaattorille tietoja kiinnostuksenkohteistaan ja harrastuksistaan.

Fågelstedtin mukaan tavoitteena on internetin liiketoimintamallien laajentaminen telekommunikaatioon.

– Internet ei ole yhtä henkilökohtainen kuin telekommunikaatio. Internet-mainostamisessa ei ole tapahtunut paljoakaan sen jälkeen, kun se vuonna 1995 alkoi, Fågelstedt arvioi.

– 16–24-vuotiaat ovat tottuneet, että kaikki on verkossa ilmaista. Tutkimustemme mukaan 71 prosenttia nuorisosta on valmis ottamaan vastaan heille kohdennettua mainontaa.

Mainostajille Blyk tarjoaa suoran väylän tavoittelemaansa kohderyhmään.

Esimerkiksi muodista kiinnostuneille nuorille voidaan tarjota tarkasti iän, sukupuolen, asuinseudun ja muiden muuttujien perusteella matkapuhelimeen ilmoituksia myyntiin tulevista uusista mallistoista ja mahdollisuus tehdä ennakko-ostoja.

Blykin rahoittajia ovat ainakin virvoitusjuomyhtiö Coca-Cola, kosmetiikkayhtiö L'Oréal ja elokuvastudio Buena Vista.

Kommentit

    Näytä lisää