Mobiili

VTT haluaa kerätä koko Kiinan tietullit

Julkaistu:

VTT havittelee Kiinan liikenteestä jättiläismäisiä markkinoita etätunnistusteknologialleen. Se on saanut pään auki seitsemän miljoonan asukkaan Wuhanin kaupungissa, jonka sillat varustetaan lukulaitteilla vielä tänä vuonna.


VTT kehittää Kiinassa pitkän kantaman rfid (radio frequency identification) -etätunnistusteknologiaan perustuvaa liikenne- ja tietulliseurantajärjestelmää, josta yhtiön mukaan voi tulla pohja koko Kiinan liikenne- ja tietulliseurannalle.

Wuhanin kaupungin on tarkoitus laajentaa rfid-lukujärjestelmää muualle kaupunkiin ja hyödyntää sitä myös liikenteen ohjauksessa. Jos järjestelmä laajenee koko Kiinaan, lukulaitteita tarvitaan miljoonia ja tunnisteita useita satoja miljoonia kappaleita.

Suomessa kehitettyä teknologiaa

Länsimaissa tietulleissa käytetään joko aktiivisia etätunnisteita tai gps:ään pohjautuvaa paikannusjärjestelmää. Passiivinen, pitkän lukuetäisyyden uhf rfid mahdollistaa kuitenkin erittäin edullisen teknologian tietulleihin tai muihin liikennesovellutuksiin.

Uusi pitkän kantaman rfid-teknologia on helpompi kaupallistaa ja viedä länteen Kiinan kautta, jonka infrastruktuuri on avoin verrattuna Eurooppaan, VTT sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

FennoID ja ReadTech

VTT vie kehittämäänsä pitkän kantaman rfid-teknologiaa Kiinaan varta vasten perustetun suomalaisyrityksen FennoID:n kautta.

FennoID on osakkaana kiinalaisessa uudessa ReadTech-yrityksessä, joka markkinoi järjestelmän Kiinaan ja investoi etätunnistimien massatuotantoon. Jo tänä vuonna on tarkoitus aloittaa Wuhanin kaupungille miljoonan etätunnistimen toimitukset.

Ensimmäisessä vaiheessa lukulaitteita asennetaan noin 100 kappaletta kaikille Wuhanin kaupungin silloille tietullisovellutusta varten. Jatkossa etätunnistimia ja järjestelmiä valmistetaan myös Kiinan valtaville ja kasvaville kuljetus- ja logistiikkamarkkinoille. Ensimmäiset liikenteen ulkopuoliset sovellukset liittyvät henkilöiden tunnistukseen sekä autoteollisuuden logistiikkatarpeisiin.

VTT:n tutkimusprofessori Heikki Seppä uskoo merkintäteknologian olevan muutaman vuoden päästä käytössä muun muassa. sähköisissä ajokorteissa ja autojen tunnistuksessa – ainakin Kiinassa.

Rfid:tä voidaan hyödyntää esimerkiksi parkkeerauksessa, nopeusvalvonnassa, tietullauksessa, rajatullauksessa, varkaudenestossa ja liikenteen ohjauksessa, jossa etätunnistus helpottaa esimerkiksi ambulanssien ja paloautojen liikkumista.

Oleellista on Sepän mukaan se, että lähinnä logistiikkaan kehitettyä etätunnistinteknologiaa hyödynnetään myös liikenteessä ja maksamisessa. Suuren volyymin ansiosta sekä etätunnistimien että lukulaitteiden kustannukset saadaan hyvin alhaiselle tasolle.


Kommentit

    Näytä lisää