Kytkukauppa toi ihmiset myymälöihin - Mobiili - Ilta-Sanomat

Operaattorit luopuivat rajusta puheaika-alesta

Puheaikatarjoukset ovat loppuneet tänä keväänä Suomen telemarkkinoilta. Puhelinoperaattorit ovat siirtäneet markkinaponnistuksensa uusien päätelaitteiden kytkykauppaan ja erinäköisten palvelujen paketointiin.

13.4.2006 9:52

Kilpailu käy operaattorin kannalta kannattavammalla pohjalla, kun se saa liittymän ja kännykän mukana asiakkaan sidotuksi itseensä kahdeksi vuodeksi.

Markkinoiden rauhoittumista ja jonkinlaista asemasotavaihetta näkee johtaja Esa Rautalinko Suomen TeliaSonerasta.

– Jos yksi lähtee hintakilpailuun eikä se saa toisista kavereita, hyökkäys kilpistyy siihen, Rautalinko soveltaa sodankäynnin oppeja.

Kytkykauppojen markkinoille ehätti operaattoreista viimeisenä DNA. Finnet-leirin matkapuhelinoperaattori iski tarjouksensa pöytään maanantaina.

DNA paketoi kännykän ja liittymän erilaisiin paketteihin kuin kilpailijat Elisa ja Sonera.

DNA:n kytkykännyköissä ei ole sim-lukitusta. Puhelimilla voi soittaa vaikka kilpailijan liittymäkortilla.

Lisäksi DNA antaa jakelukanavalle suurempia vapauksia päättää tarjouspaketeista.

– Me kosiskelemme nyt myös kauppiaita, DNA Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Pekka Väisänen näkee valloituskohteen.

DNA-myymälöissä kauppojen volyymit ovat kasvaneet tällä viikolla 20–30 prosenttia.

Väisänen toppuuttelee kuitenkin, ettei kytkykauppa merkitse suurta vallankumousta.

– Laitteet ovat aika kalliita. Puhelulasku on keskimäärin 15 euroa. Hinta nousee kytkykaupassa sata prosenttia.

Kytkykauppa koskee ainoastaan nopeita kolmannen sukupolven 3G-kännyköitä. Tämä sotii laitteiden ostofilosofiaa vastaan.

– Uusia laitteita hankkivat yleensä sellaiset kuluttajat, jotka aina vaihtavat uusimpiin malleihin. Eivät he sitoudu kahdeksi vuodeksi johonkin laitteeseen.

Soneralla kytkykauppa on lähtenyt odotusten mukaisesti liikkeelle.

Myydyistä liittymistä kymmenen prosenttia on ollut 3G-kytkykauppaa. Hittituotteeksi on tullut mobiilitelevisio, josta päätelaitteen ruudulta voi seurata televisiokuvaa.

Elisan myymälöihin kytkykauppa on tuonut eniten vilskettä.

Asiakkaita on ollut jonoiksi asti, ja välillä päätelaitteet ovat loppuneet hyllyiltä. Myymälöille kytkykauppa on merkinnyt olennaista kasvua.

Telealan yleisestä rauhoittumisesta kertoo se, että operaattorit ovat muuttaneet eri tuotteiden hinnoittelua kannattavalle pohjalle. Sonera lopetti halpaliittymänsä Tele Finlandin myynnin uusille asiakkaille.

– Meillä asiakasvaihtuvuus pieneni Tele Finlandissa sen jälkeen, kun lopetimme uusasiakasmyynnin, Rautalinko tilittää.

Soneran painopiste on nyt vanhoissa asiakkaissa ja uskollisuuden palkitsemisessa.

Elisa ei ole vielä seurannut Soneran esimerkkiä. Sen valikoimissa on kaksi halpaliittymää: Kolumbus ja Saunalahti.

– Kolumbuksella on meillä hintavahdin rooli ja Saunalahdella edelläkävijän rooli. Meillä on tällä hetkellä kolme brändiä, Elisan henkilöasiakkaista vastaava johtaja Matti Vikkula vierastaa halpaliittymä-termiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?