Vuonna 2008 - Mobiili - Ilta-Sanomat

Elisa: Suomi palaa ykköskastiin mobiilisovellusten käyttäjissä

Suomi nousee yhdeksi johtavista uusien mobiilisovellutusten käyttäjistä Euroopassa vuonna 2008, kertoi Elisa Oyj:n johtaja Matti Vikkula keskiviikkona lehdistö- ja demotilaisuudessa Vanhalla Ylioppilastalolla.

29.3.2006 9:16

Vikkulan mukaan muutosta kiihdyttää viestintämarkkinalain muutos huhtikuun alusta alkaen. Hän korostiaa, että se antaa lisävauhtia uusien 3G-palveluiden kehitykselle ja innostaa suomalaisia siirtymään uudempiin matkapuhelimiin.

Vikkula toteaa, että kolmessa vuodessa puolet suomalaisista voi käyttää 3G-kännykkää, jos teleala osaa kuunnella kuluttajien toiveita herkällä korvalla. Telealan 3G-innovaatiokehitystä oli Vanhalla pohtimassa Elisan lisäksi Nokian, Nelosen, Nordean, Navicoren, Fromdistancen ja WES:n johtohenkilöt.

Kaksi vuotta jäljessä - Vielä tällä hetkellä Suomi on 3G:ssä kaksi vuotta jäljessä muuta Eurooppaa. Muutos voi kuitenkin tapahtua varsin nopeasti, sillä kuluttajat ovat vielä innostuneempia uusista palveluista kuin aikaisemmin uskoimme. Viime viikolla julkistetun kyselyn mukaan yli puolet suomalaisista päättäjistä haluaisi lukea sähköpostinsa kännykällään, vaikka kaksi kolmesta ei edes oikein tiedä mitä 3G tarkoittaa, kiteyttää Elisan henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava Vikkula. Nokian varatoimitusjohtaja Anssi Vanjoki selvittää, että internet tarjoaa ihmisille jatkuvasti uusia mahdollisuuksia helpottaa ja rikastuttaa arkipäivän elämää.

- Nokian uusimmat 3G-laitteet, Nokia Nseries multimedia tietokoneet, tuovat kaikki internetin palvelut ja rikkauden taskuumme yhdessä laitteessa, olipa kyse monipuolisesta kommunikaatiosta, musiikista, videoista tai paikkasidonnaisista ja muista internetpalveluista. Ihmiset ovat kiinnostuneita uusista mahdollisuuksista laajentaa ja monipuolistaa elämäänsä ja tässä kehittelyssä Suomella on mahdollisuus olla edelläkävijä maailmassa", sanoo Vanjoki. Palvelut ja tuotteet esillä

Vanhalla Ylioppilastalolla keskiviikkona järjestetyssä tilaisuudessa esiteltiin uusimmat 3G-kännykkäpalvelut. Nokia demosi uusia multimedialaitteita, ja Nelonen esitti suoraa tv-lähetystä kännykästä.

SBS Finland demosi Kissin ja Radio Cityn Visual Radio -palveluita 3G-puhelimilla. Nordea kertoi mobiileista pankkipalveluista, ja Navicore näytti kännykkänavigaattoriaan. Helppokäyttöisiin uusiin 3G-palveluihin tutustuttavasta palvelusta kertoi WES, ja Fromdistance esitteli mobiilivideobloggausta. Suomalaisilla on selkeät 3G-palvelujen suosikit. Kolme ylivoimaisesti halutuinta 3G-palvelua on tuoreen Soprano eSearch -päättäjäkyselyn mukaan sähköposti (85%), internet (79%) sekä karttapalvelut ja GPS-paikannus (76%). Seuraavaksi halutuimpia ovat uutiset (36%), tiedon haku (33%), säätiedot (33%), videopuhelut (26%) ja televisio (23%). Musiikki ja pelit ovat erityisesti nuorempien vastaajien suosiossa.

Paketointi kiinnostaa Markkinoiden tulevasta muutoksesta kielii se, että lähes kaksi kolmesta (61%) kyselyyn vastanneesta voisi kuvitella hankkivansa uuden 3G-puhelimen teleoperaattorilta liittymän ja lisäpalveluiden pakettina. Eniten rahaa vastaajat ovat valmiita sijoittamaan kuukausittain karttapalveluihin ja GPS-paikannukseen, sähköpostiin ja Internet-palveluihin sekä TV-ohjelmiin, uutisiin, säähän ja urheiluun. 3G-puhelinten, liittymien ja palveluiden kytkykaupassa vastaajat arvostavat eniten vaivattomuutta, valinnan vapautta ja edullisia pakettihintoja. Suomalaisten 3G-aikeita selvitettiin maaliskuussa 2006 Soprano eSearch-tutkimusyksikön toteuttamassa päättäjäkyselyssä, johon vastasi valtakunnallisesti 2 206 suomalaista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?