Eurooppaa 1,5 vuotta edellä - Mobiili - Ilta-Sanomat

Nethawkin tuotekehitys hyödyntää Japanin 3g-etumatkaa

Mobiiliverkkojen testaustuotteita valmistava oululainen Nethawk on toiminut Japanissa vuodesta 2001 lähtien. ?Japani on 3g:n keihäänkärki. Täällä näkee, mitä muualla maailmassa jatkossa tapahtuu?, Nethawkin Japanin toimitusjohtaja Veli-Matti Lahti sanoo.

4.3.2006 7:12

Paikallisen analysaattorialan konkarin kanssa perustettu yritys siirtyi viime vuonna kokonaan Nethawkin omistukseen.

Nethawkin toissa vuoden liikevaihto oli 22,6 miljoonaa euroa, josta viidennes tuli Aasian markkinoilta. Japanissa asiakaskuntaan kuuluvat muun muassa NTT DoCoMo, Vodafone, Fujitsu ja NEC.

Japanin toiminta on Lahden mukaan kannattavaa, lisäksi maan markkinat ovat tärkeä ikkuna mobiilialan tulevaisuuden kehitykseen.

Eurooppaa edellä

- 3g-palveluiden käytössä Japani on Eurooppaa noin vuoden, puolitoista edellä. Saamme täällä paljon arvokasta kokemusta, jonka perusteella tuotekehityksemme osaa valmistautua eurooppalaisten operaattorien ja laitevalmistajien tuleviin tarpeisiin, Lahti sanoo.

Japanissa suuri osa Nethawkin asiakkaista käyttää yhtiön tuotteita omaan tuotekehitykseensä. Analysaattoreita ja simulaattoreita käytetään esimerkiksi 3g-verkkojen nopeuden kasvattamiseen sekä seuraavan sukupolven verkkojen kehittämiseen.

Japanissa 3g-puhelimia käyttää jo noin 35 miljoonaa kuluttajaa, ja maassa on selkeä tarve nykyistä nopeammalle datasiirrolle. 3g-verkkojen hsdpa- ja hsupa-päivitykset alkavat tänä vuonna.

Sitä parin vuoden päästä seuraavassa vaiheessa, jota japanilaiset kutsuvat super 3g:ksi, tiedonsiirtokapasiteetti on 30-100 megabittiä sekunnissa. Satojen megabittien tiedonsiirtonopeuden 4g-verkkoihin Japani aikoo siirtyä ensimmäisten joukossa vuosikymmenen vaihteen tienoilla.

- Hsdpan myötä kaikilla suurilla markkinoilla on nopeampi tiedonsiirto suunnilleen samaan aikaan. Euroopassa on samat tekniset mahdollisuudet, mutta niitä ei hyödynnetä. Japanissa käytännön sovelluksia on huomattavasti enemmän, ja niitä käytetään paljon monipuolisemmin, Lahti kertoo.

Palveluissa paljon testattavaa

Operaattoreista NTT DoCoMo ja Vodafone käyttävät Nethawkin tuotteita uusien sisältötuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.

- Täällä matkapuhelin sisältää jo monia erilaisia elämänhallintaan liittyviä toimintoja. Puhelimeen voi esimerkiksi ladata elektronista rahaa ja matkalippuja. Käytössä on myös paljon erilaisia paikallistamiseen perustuvia alueellisia palveluita. Palveluiden kehittämiseksi operaattorit ja laitevalmistajat simuloivat niiden toiminnallisuutta eri tilanteissa.

Kuormitustestaus on toinen alue, jossa Japanin mittakaava eroaa muusta maailmasta. Jos 30 miljoonaa tokiolaista haluaa esimerkiksi maanjäristyksen jälkeen lukea uutiset samaan aikaan, se asettaa verkolle omat vaatimuksensa.

- Japanissa 3g-käyttäjämäärät ovat kasvaneet niin nopeasti, että täällä meiltä vaaditaan huomattavasti suuremman kapasiteetin analysaattoreita kuin Euroopassa.

DoCoMo antaa oppia

Lahden mielestä yksi syy japanilaisten 3g-etumatkaan löytyy eurooppalaisia operaattoreita huomattavasti asiakaslähtöisemmästä ajattelutavasta.

- Japanissa on vähän hintakilpailua, mutta palveluissa kilpailu on todella kovaa. Sisältöpalvelut halutaan tehdä mahdollisimman helppokäyttöisiksi, asiakaskeskeisyys on tärkein operaattorien toimintaa ohjaava tekijä.

Nethawkin suurin asiakas Japanissa on NTT DoCoMo, joka käyttää yhtiön tuotteita sekä verkossaan että tuotekehityksensä testilaboratorioissa. Asiakassuhde on Lahden mukaan edennyt jo partnerimaiseen toimintaa; DoCoMon avainhenkilöt antavat Nethawkille selkeää palautetta tuotteiden parantamiseksi.

- Japanissa asiakkaat ovat valmiita panostamaan liikesuhteeseen. Jos he näkevät, että tuote on hyvä, mutta sen ensimmäinen versio ei ole vielä täydellinen, he auttavat löytämään viat ja antavat toisen mahdollisuuden.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?