Mobiili

Sony Ericsson myöhästelee Ruotsissa

Julkaistu:

Uusien matkapuhelinten hitaat toimitukset painavat Sony Ericssonia. Älypuhelimissa Qtekin kaltaiset kilpailijat haukkaavat osuuksia. Eräät ruotsalaiset kauppiaat sanovat Sony Ericssonin asettavan isommat markkinat Ruotsin kauppojen edelle.
Maanantaina Sony Ericsson esitteli markkinoille uuden 3g-kännykkänsä M600:n ja lisämausteilla varustetun seuraavan sukupolven P990-älypuhelimen.

Kuitenkaan uutuudet eivät tule kauppoihin ennen kuin vuoden toisella neljänneksellä. Ja tällä haavaa monet kauppiaat ovat myyneet loppuun Sony Ericssonin monien mallien varastonsa.

Sony Ericssonin tuotemarkkinoinnista vastaava johtaja Per Alksten myöntää toimitusvaikeudet Dagens Industrin haastattelussa. Kauppiaat ovat joutuneet jonottamaan toimituksia.

- Kysyntä on kohonnut etukäteisodotuksia korkeammalle. Emme pysty muuttamaan tuotantosuunnitelmiamme yhdessä yössä, Alksten sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Toimitukset jäävät markkinahumun jalkoiin

Varsinkin yritysasiakkaiden kanssa kauppaa käyvä Dialect-ketju arvelee, että Sony Ericsson täyttää ensin Ruotsin ulkopuoliset tilaukset.

- Uskon, että yhtiö pitää englantilaisia, saksalaisia ja ranskalaisia markkinoita suuremmassa arvossa kuin ruotsalaisia. Ruotsissahan yhtiöllä on jo kumminkin hallussa yli puolet markkinoista, Dialectin markkinointipäällikkö Anders Hedh sanoo vähän kitkerän sävyisesti.

Hän sanoo olevansa huolestunut siitä, että yrityksille suunnattu uutuus P990 tulee kauppoihin vasta keväällä. Edeltävä P910-malli on kuulemma myyty loppuun, ja moni kauppias on kypsynyt odotteluun.

- Onhan markkinoilla muitakin valmistajia kuin Sony Ericsson, Hedh sanoo ja viittaa taiwanilaisen HTC:n valmistamien Qtek-älypuhelinten etenemiseen Ruotsissa.

Dialectin kilpailijan The Phone Housen edustajan mielestä suosituimmat matkapuhelinmallit myydään kaupoista loppuun nykyään entistä nopeammin.

Valmistajat sitä paitsi esittelevät uutuuksiaan jo kauan ennen kuin kännykät ehtivät toimitusten asteelle.

- Ei ole mitään vikaa kertoa tuoteuutuuksista, mutta tuotteiden odottelu on joskus aika turhauttavaa. Me kauppiaat joudumme hillitsemään innostuneita kuluttajia ja olemme siksi välikädessä, The Phone Housen markkinointipäällikkö Daniel Lindholm huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää