Mobiili

Internet-kuluttajakauppa kasvaa kohisten

Julkaistu:

Internet-kuluttajakauppa on viimeisen kuuden vuoden aikana lähes kymmenkertaistunut, kertoo Suomen Elektronisen kaupankäynnin yhdistyksen (ECF) toiminnanjohtaja Kare Casals. Kasvu jatkuu edelleen noin 35 - 40 prosentin vuosivauhdilla.
ECF:n mukaan internet-kaupan kasvua ovat vauhdittaneet erityisesti nopeasti yleistyneet laajakaistayhteydet. Ne ovat nelinkertaistaneet internet-asiointia, kertoo ECF tiedotteessaan.

Moni yritys ei kuitenkaan ole internetistä innostunut. Suomen Yrittäjien teettämästä selvityksestä käy ilmi, että vain noin puolella suomalaisista yrityksistä on omat kotisivut, eikä näiden yritysten tietoja löydä internetistä ollenkaan. Tietotekniikka-investointeja ei osata käyttää tarpeeksi hyödyksi ja tietokonetta pidetään usein vain kirjoituskoneena.

Selvityksen mukaan tietotekniikan heikko hyödyntäminen on tärkein tekijä, joka on kasvattanut Yhdysvaltain etumatkaa tuottavuusvertailussa.

- Vasta viime aikoina firmat ovat tilanneet enenevissä määrin kotisivujen suunnittelua ja sähköisen kaupankäynnin toiminnanohjausjärjestelmiä. Hinnat ovat edullisia siihen hyötyyn verrattuna, joka omasta kotisivusta ja kauppapaikasta tulee, kertoo palvelujohtaja Jorma Metsänen Connexion.fi-yhtiöstä.

Metsänen korostaa, että informatiivisten web-sivujen pitäisi kuulua jo jokaisen yrityksen perustoimintoihin, sillä sivut eivät enää ole kustannuskysymys. Hänen mukaansa internet-kauppapaikankin rakentaminen on helppoa ja kannattavaa.

Kommentit

    Näytä lisää