Mobiili

Viestintäpalveluiden kuluttajille lisää oikeuksia

Julkaistu:

Viestintämarkkinalakiin on tulossa kuluttajien oikeuksia parantavia muutoksia. Uusilla säännöksillä halutaan selkeyttää teleyritysten ja kuluttajien asemaa sopimuskumppaneina.
Kuluttajien oikeuksia tietoyhteiskunnan palveluiden käyttäjinä tarkastellut työryhmä jätti mietintönsä liikenne- ja viestintäministeriölle 11. lokakuuta.

Viestintämarkkinalakiin tulisi työryhmän mukaan lisätä säännökset teleyrityksen vastuusta viestintäpalvelun virhe- ja viivästystilanteissa. Kuluttaja voisi vaatia vakiokorvausta, jos palvelun toimitus viivästyy merkittävästi luvatusta. Vakiokorvaukseksi ehdotetaan 15 euroa viivästysviikolta, kuitenkin enintään 120 euroa.

Työryhmä ehdottaa myös, että lakiin lisättäisiin säännös teleyrityksen ja kuluttajan vastuun jakautumisesta silloin, kun viestintäpalvelua käytetään luvattomasti. Esimerkkejä tällaisista tilanteista ovat matkapuhelinten varkaudet tai modeemikaappaukset. Ehdotuksen mukaan kuluttaja vastaisi luvattomasta käytöstä vain, jos hän on menetellyt normaalia huolimattomammin.

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti kuluttajien oikeuksia selvittävän työryhmän viime vuoden lokakuussa. Työryhmän puheenjohtaja oli vt. osastopäällikkö Liisa Ero liikenne- ja viestintäministeriöstä ja siinä oli edustajat teleyrityksistä, oikeusministeriöstä, Kuluttajavirastosta ja Viestintävirastosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom sekä TeliaSoneran edustaja jättivät mietintöön eriävän mielipiteen.

Työryhmän mietintö lähtee seuraavaksi laajalle lausuntokierrokselle.

Kommentit

    Näytä lisää