Mr. Goodliving: 3d on tarkoituksenmukaisuuskysymys

Julkaistu:

Juuri RealNetworksin omistukseen siirtyneen Mr. Goodlivingin toimitusjohtaja Juha Ruskola ja teknologiajohtaja Sami Lahtinen eivät ole 3d-uskovaisia. Heille 3d on vain erilainen tapa tuottaa grafiikkaa.
– Joihinkin sovelluksiin monikulmioiden avulla piirretty grafiikka sopii paremmin kuin kaksiulotteinen pikseligrafiikka, mutta ei kaikkiin, Lahtinen sanoo.

– Esimerkiksi pikseli pikseliltä hiottu 2d-grafiikka pystyy esittämään kasvojen ilmeet tarkemmin ja hienovaraisemmin kuin 3d-polygonit.

3d-grafiikalla on mahdollista tehdä hyvin näyttävää jälkeä kasvattamatta pelin kokoa. Se myös mahdollistaa näyttäviä kamera-ajoja, sillä ne luodaan matemaattisesti vain numeroarvoja muuttamalla. 2d-toteutuksina sellaiset vaatisivat valtavasti tilaa.

Lahtinen antaa esimerkiksi pelilaudan, jonka nappuloita voidaan 3d-grafiikassa zoomata ja kiertää kameralla laskennallisesti ja kevyesti.

Teoriassa 3d-pelien grafiikkabudjetti voisi olla kevyempi kuin 2d-bittikarttapelien, mutta Laitisen mielestä käytännön tilannetta ei vielä tiedetä. Hänestä näyttää siltä, että pelit kasvavat niin suuriksi kuin mitä laitteet pystyvät pyörittämään. Tämän päivän kännyköiden viihdepelit ovat kooltaan noin 100-200 kilotavua, pienimmät sopivat jopa 60 kilotavuun.

Mr. Goodlivingin Emerge-pelialusta tukee sekä 2d- että 3d-grafiikkaa. Lahtinen uskoo, että 3d-osat tulevat pelien eri osiin tarkoituksenmukaisuusjärjestyksessä. Polygon-grafiikkaa käytetään ensin kalliisiin laitteisiin menevissä peleissä ja nimenomaan pelien sellaisissa osissa, joista siitä saadaan eniten irti.

Lahtinen ei myöskään näe kännyköiden rautapohjaisia grafiikkakiihdyttimiä ainoana tienä 3d-maailmaan.

– Grafiikkaa voidaan piirtää myös laitteen omalla suorittimella. Virrankulutus ratkaisee mikä tapa valitaan..

Ruskola määrittelee oman yhtiönsä suhteen 3d-peleihin maltillisen edistykselliseksi.




Kommentit

    Näytä lisää