Ratkaisu maksaa itsensä takaisin alle vuodessa - Mobiili - Ilta-Sanomat

Puhelinoperaattorit väistyvät ip-viestinnän tieltä Liperissä

Cygate toimittaa Liperin kunnalle uudenlaisen viestintäratkaisun, jolla kunta korvaa kokonaan perinteiset lankapuhelimet. Kunta odottaa säästävänsä näin kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Lisäksi puhelinjärjestelmän ylläpidon uskotaan helpottuvan ja kuntalaisten palvelujen paranevan. Ratkaisu perustuu Cisco Systemsin teknologiaan.

11.5.2005 16:12

- Aikaisemmin käytetyt puhelinoperaattorilta vuokratut yhteydet ja niiden ylläpito aiheuttivat kunnalle niin suuret kulut, että uutta teknologiaa käyttävä järjestelmä maksaa itsensä takaisin kymmenessä kuukaudessa. Sen jälkeen kunnan kassa alkaakin karttua, laskee Liperin kunnan atk-suunnittelija Pasi Valtonen.

Pohjois-Karjalassa sijaitsevan Liperin ip-viestintäratkaisu koostuu Ciscon CallManager -palvelimista, voip-yhdyskäytävistä ja ip-puhelimista. Kunnassa on kolme taajamaa, joista ip-järjestelmä on jo käytössä Viinijärven ja Ylämyllyn taajamissa. Liperin kirkonkylässä järjestelmä otetaan käyttöön hiljaisempana kesäaikana.

Kunnalla on kaikkiaan 370 alaliittymää muun muassa kunnan virastossa, kouluissa, päiväkodeissa, neuvoloissa ja terveysasemilla. Osapuolten mukaan uudella ip-viestintäratkaisulla saadaan muun muassa hyvin toimiva tiedotejärjestelmä terveydenhuollon numeroihin. Kunnassa aiotaan samassa yhteydessä myös nykyaikaistaa ajanvarausjärjestelmä ja puheposti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?