Mobiili

Cebit-messut kulkevat Aasian tahdissa

Julkaistu:

(Hannover) Aasialaisten tietotekniikka- ja tietoliikenneyritysten oma Kiina-ilmiö hallitsee torstaina käynnistyneitä Hannoverin Cebit-messuja. Nokia ei järjestä lehdistötilaisuutta ollenkaan eikä julkista uusia malleja.
Eniten ulkomaisia näytteilleasettajia on saapunut Taiwanista, toiseksi eniten Kiinasta. Yhteensä aasialaisyritykset maksavat 36 000 neliömetristä näyttelytilaa, joka ei ole halpaa, mutta ainakin sitä on saatavissa toisin kuin Cebitin suuruusvuosina.

Monet aasialaisyrityksistä, esimerkiksi Suomessakin tuttu Foxconn, ovat perustaneet viime vuosina tytäryrityksiä tai ainakin avanneet toimipisteitä Eurooppaan. Foxconnin Euroopan pääkonttori on Wienissä.

Taiwanista 777

Taiwanista on paikalla 777 näytteilleasettajaa, Kiinasta 310, Yhdysvalloista 209 ja Etelä-Koreasta lähes saman verran eli 202. Kaikkiaan aasialaisia näytteilleasettajia on 1 677.

Suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä on näytteilleasettajina mukana 35, joista suuri osa pohjanmaalaisia yrityksiä yhteisissä tiloissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Aasialaisten näytteilleasettajien kasvattaessa läsnäoloaan eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset suuryritykset ovat laskeneet selkeästi profiiliaan. Perinteisesti eurooppalaiset suuret toimijat ovat käyttäneet Cebitiä uusien tuotteidensa ja suunnitelmiensa julkistamiseen, mutta tänä vuonna teleteollisuus poltti kaikki julkistuspaukut jo helmikuisessa 3GSM Worldissä Cannesissa.

Edes Siemens, saksalaismessujen vuosikausien supertähti, ei ole vaivautunut tuomaan paikalle korkeinta eikä edes toiseksi korkeinta johtoaan.

Vanjoki edustaa Nokian johtoa

Nokia puolestaan ei järjestä lehdistötilaisuutta ollenkaan ja tyytyy esittelemään yleisölle viimeaikaisia puhelimiaan. Tiedotteessaan Nokia mainitsee esittelevänsä jopa Communicator 9500 -laitetta, joka on sentään ollut useita kuukausia markkinoilla. Cannesin tapahtumassa vahvasti esillä ollutta mobiili-tv:tä ei nostettu esille ollenkaan.

Nokian johtokaartista Cebitiin saapui vain varatoimitusjohtaja Anssi Vanjoki - asiakkaita tapaamaan.

Tiedotusjohtaja Marianne Holmlundin mukaan suhtautuminen Cebitiin elää luonnollista kehitystä niin Nokian kuin sen kilpailijoidenkin suhteen. Asiakkaat ja valmiit, kuluttajaa lähellä olevat tuotteet ovat etusijalla.

- Enää ei esitellä kymmenenkin vuotta tulevaisuuteen tähtäävää teknologiaa, Holmlund sanoi.

Vierailijoita "vain" 400 000

Järjestäjien etukäteisarvio ensi viikon keskiviikkona päättyvien messujen kävijämäärästä on 510 000, mutta International Herald Tribune -lehden mukaan vierailijoita odotetaan "vain" 400 000.

Nähtäväksi jää, jaksavatkoa aasialaiset kantaa Cebitiä tulevaisuudessa kävijämäärän laskiessa 10-20 prosentin vuosivauhtia ja eurooppalaisten suuryritysten kiinnostuksen hiipuessa.

Deutsche Messe teki viime vuonna 46 miljoonaa euroa voittoa. Noin puolet siitä tuli Cebitistä.

Kommentit

    Näytä lisää