Useat kiinteistöliittymien omistajat hämmentyneitä - Mobiili - Ilta-Sanomat

Soneran nopeusleikkaukset närästävät Porvoossa

Porvoosta kantautuu vihaisia kuulumisia. Sonera on eilen ja toissapäivänä postittanut kirjeitä kiinteistöliittymien asiakkaille, missä operaattori ilmoittaa palvelualustan muuttuvan sekä nopeuksien alenevan hintojen pysyessä ennallaan.

10.9.2004 15:30

Homepna-tekniikalla toteutettujen liittymien nopeus on ollut tähän asti rajoittamaton, joskin vauhti on tietysti vaihdellut käytön mukaan.

- Nyt ne meinaavat tiputtaa yhteyden 512kbps sisään ja 128kbps ulos asuntoa kohden. Maksiminopeus taloa kohden olisi 2Mb. Ja sokerina pohjalla pitävät hinnan samana, ihmettelee nimettömänä pysyttelevä porvoolainen it-asiantuntija Itviikolle.

Lisäksi asiakkaiden pitäisi asentaa koneelle client-ohjelmisto yhteyden muodostamista varten. Sovellus on vain Windowsille, mikä kismittää esimerkiksi Linuxin käyttäjiä.

Hinnanalennukset mahdollisia

Asiantuntija muistaa taloyhtiönsä olevan Soneran ensimmäinen Homepna-asiakas Suomessa ja toimineen referenssiasiakkaana. Hänen mukaansa paikallinen liittymäkauppias on saanut porvoolaisilta valtavasti kyselyjä asian tiimoilta.

- Onko Soneran tarkoitus pakottaa vaihtamaan adsl:ään, porvoolaisasiantuntija kysyy. Joka tapauksessa hän vaihtaa liittymänsä, sillä tuleva nopeus ei mitenkään enää riitä hänen tarpeisiinsa.

TeliaSoneran osastonjohtaja Pasi Harkki kieltää jyrkästi, että kyseessä olisi hanke asiakkaiden kampeamiseksi adsl:ään. Valtakunnallinen palvelualustan muutos aloitettiin itse asiassa jo vuosi sitten ja remontti on hiljalleen päättymässä. Soraääniä on kuulunut pitkin matkaa, mutta minkäänlaista asiakkaiden joukkopakoa ei Harkki ole havainnut.

- Turvaamme muutoksilla sen, että kaikille kiinteistöliittymien haltijoille riittää kaistaa. Nykytilannehan on se, että rajoittamaton kaista ei takaa hyvää käyttökokemusta, sillä joku asiakas voi viedä kapasiteetista suuren osan.

Harkin mukaan jatkossa, kunhan uudelle palvelualustalle on täysin siirrytty, ryhdytään kasvattamaan runkoverkkonopeuksia, jotta myös loppuasiakkaiden nopeuksia voidaan nostaa. Tämä saattaa tarkoittaa, että aiheutuneet nopeusalennukset jäävät väliaikaisiksi, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty.

Mutta eikö olisi vähintäänkin kohtuullista, että ne asiakkaat, jotka kokevat tulleensa kaltoin kohdelluiksi saisivat vaikkapa hinnanalennuksia?

- Hinnathan ovat eläneet alaspäin kaikissa laajakaistatuotteissamme ja hintakorjauksia tehdään jatkuvasti. Voisin sanoa, että hinnat tulevat jatkossakin muuttumaan, Harkki vihjaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?