Mobiili

Vesku Paananen ja soittoäänet Time Europessa

Julkaistu:

Suomen mobiilimaailmassa hyvin tunnettu Vesku Paananen ja hänen keksimänsä matkapuhelinten soittoäänet ovat kärkenä Time Europen laajahkossa jutussa soittoääniteollisuudesta. Elokuun 16. päivän ilmestyvä, Mark Halperinin kirjoittama juttu käsittelee soittoääniteollisuutta ja aidon musiikin siihen tuomaa murrosta.
- Oli synkkä joulukuinen aamu Helsingissä vuonna 1997 kun 26-vuotias Vesku Paananen heräsi krapulassa Koskenkorvan ja oluen parissa vietetyn yön jälkeen. Yomi Groupin teknologiajohtajana toimivan Paanasen repi sängystä Nokia 6110:n ärsyttävä soittoääni. "?En enää koskaan halunnut kuulla 'ti ti ti ti tiiitä', Paananen muistelee. Näin aloittaa Halperin juttunsa, joka on otsikoitu "The Sweet Sound Of Success".

Jutun mukaan Paananen, joka nykyään toimii Add2Phonen teknologiajohtajana, tiesi että tekniikka mahdollisti synteettisten soittoäänien luomiseen ja välittämiseen oli olemassa. Häneltä meni vuosi ennen kuin hän onnistui suostuttelemaan Radiolinjan kokeilemaan musiikkisoittoääniä. Vuonna 1998 Radiolinja tarjosi asiakkailleen ensimmäiset soittoäänet tilattaviksi.

Kolmen miljardin bisnes

Viime vuonna maailmassa välitettiin 2,6 miljoonaa soittoääntä, yksi kolmasosa niistä Japanissa. Liikevaihto nousi noin kolmeen miljardiin dollariin tutkimusyritys Ovumin mukaan. Samaan aikaan cd-singlejä myytiin 1,4 miljardilla dollarilla.

Ovum ennustaa, että matkapuhelinten personointiteollisuus kasvaa 6,5 miljardiin dollariin vuonna 2008. Siitä soittoäänet edustavat noin 90 prosenttia. Sen lisäksi kovassa kasvussa olevat soittajan kuulemat soiton hälytys- tai merkkiäänet kasvattavat maailmanlaajuista pottia 2,8 miljardilla dollarilla vuonna 2008.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Soittoääniteollisuus on siirtymässä musiikkikappaleiden synteettisistä kopioista real tone –soittoääniin, joissa käytetään oikeaa taitelijoiden esittämää musiikkia. Tämän mukana peliin tulee uusia, suuria pelureita, nimittäin musiikkistudiot. Aikaisemmin musiikkiääniä kauppaavat ja välittävät tahot, etupäässä operaattorit, palveluintegraattorit ja musiikin julkaisijat, jakoivat tulot. He kaikki tietenkin ratsastivat musiikkistudioiden rakentamalla kappaleiden maineella.

Studiot haluavat leijonan osan

Timen artikkelin mukaan operaattorit ovat saaneet tuloista 40 prosenttia, integraattorit toiset 40 ja julkaisijat 20 prosenttia, jonka ne ovat jakaneet säveltäjien kanssa. Studiot omistavat oikean esitetyn musiikin oikeudet ja niiden sanotaan vaativan jopa 50 prosentin osuutta real tone –soittoäänistä.

Studioiden vaatimukset uhkaavat nykyistä soittoääniteollisuutta. Erityisen ahtaalle joutuvat integraattorit, jotka ovat vastanneet soittoäänitarjonnasta ja joskus myös niiden tekemisestä ja jakelusta. Alan yritykset ovat jo nähneet ajan merkit ja ryhtyneet vahvistamaan asemiaan konsolidoitumalla.

Viime kuussa brittiläinen iTouch osti Jippiin 12 miljoonalla eurolla. Kesäkuussa suuri tietoturvayhtiö VeriSign Inc. maksoi Jamba! –yhtiöstä 273 miljoonaa dollaria. Timen mukaan yhtiöt hakevat suuruudella pystyäkseen säilyttämään aikaisen toimiajan asemansa markkinoilla.

- Mutta jos real tone –soittoäänet saavuttavat suuren suosion, Jippiin ja Jamban kaltaiset yritykset voivat poistua alalta, Halperin kirjoittaa.

- Joka tapauksessa nykyisten soittoääniyritysten on löydettävä uusi sävel liiketoiminnalleen ja nopeasti. Muuten Paanasen käynnistämä teollisuus voi kärsiä omasta krapulastaan.

Kommentit

    Näytä lisää