Mobiili

Puhelinseuran puute yllättävän laajaa

Julkaistu:

Eroottinen puhelinviihde pyörii yhä enemmän soittajien numeromuistin varassa. Mutta kuinka suurta on tele-erotiikan kulutus? Toimitusjohtaja Jukka Lahtisen esittämät luvut viittaavat massaviihteeseen.
Suurilevikkiset lehdet ovat työntäneet seksiin liittyvän ilmoittelun sivuun lähes tyystin ja maksullinen seksi kirvelee poliitikkojen vaalikuumeisissa silmissä. Telepalveluyrittäjä nimittää näkemäänsä uusmoralismin nousuksi ja kokee olonsa tukalaksi, kun puhdas puhelinviihde on samassa pyörityksessä prostituution kanssa.

Toimitusjohtaja Jukka Lahtinen, mies Quntelen lukuisien telepalvelujen takana, puolustaa täysin sydämin aikuisten oikeutta keskustella keskenään –
seksistäkin. Kun mediassa ja poliittisilla areenoilla keskustelu käy kuumimmillaan prostituution liepeillä, Lahtinen perää tarkkuutta termien käyttöön. Hänen mukaansa parituksella ja prostituutiolla ei ole yhtymäkohtia puhtaan puhelinviihteen kanssa.

- Ellei sitten tällaisten puhelinpalvelujen käyttö jopa vähennä tarvetta lähteä käyttämään prostituoidun palveluja, hän heittää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Osa maksullisen naisseuran kysynnästä on hänen mukaansa joka tapauksessa aina pelkkää hellivän puhekumppanin etsintää niin puhelimessa kuin niin sanotuilla päiväkahveillakin.

Puhelimessa ei roolileikkiä pidemmälle edetä, eikä siinäkään sallita esimerkiksi lapsi- tai eläinseksiä, toimitusjohtaja vakuuttaa työsopimusta esitellen. Käytäntö on sama kaikilla alan yrityksillä, jotka noudattavat yhdessä sovittuja pelisääntöjä. Treffien sopiminen kielletään selvin sanoin, ja luonnollisesti sitä vaikeuttaa sekin tosiasia, että soittajan juttukumppaniksi valikoituva puhelintyttö työskentelee ties missä maan kolkassa.

Muistinvaraista kulutusta

Toimitusjohtaja Lahtinen ei salaa motiivia oman keskustelunavauksensa takana. Luonnollisesti median tiukentunut asenne ei harmita yrittäjää vain linjoilla työskentelevien naisten maineen vuoksi.

Kun ilmoituskanavat ehtyvät, kutistuu telepalveluyrittäjän kassavirtakin. Toistaiseksi se ei kuitenkaan ole vielä ole romahtanut: asiakkaat soittavat tutuille linjoille tottumuksesta, numeromuistinsa varassa.

Uusien yrittäjien, numeroiden ja palvelujen kannalta tilanne on sen sijaan tehty sangen vaikeaksi, kun sekä eroottisten puhelinnauhoitteiden että keskustelulinjojen mainonta on sanomalehdissä lakaistu maton alle yhtä kyytiä päiväkahvi-ilmoittelun kanssa.

- Ja tässä kun kyse on aivan laillisista palveluista, jotka aikanaan on jo yhteiskuntaan hyväksytty ja joista teleoperaattoritkin ovat tienanneet pitkän pennin! Lama-aikana alan ilmoitukset kyllä kelpasivat Pohjalaiseenkin, kun jokainen markka oli tärkeä, Lahtinen muistelee.

Itse mediaa voi yhä myydä erotiikalla?

Vuoden vaihtuessa Iltalehtikin luopui seksin tuomasta rahasta, vai luopuiko sittenkään?

- Iltalehteähän myydään erotiikalla edelleen, Lahtinen huomauttaa ja laskeskelee, miten usein lehden lööpissä tai otsikoissa on jotakin aiheeseen viittaavaa. Siksi hän kummasteleekin, miksi erotiikkaa tihkuva ilmoittelu haluttiin lopettaa kokonaan ja käymättä ensin esimerkiksi keskustelua ilmoitusten sisällöstä ja ulkoasusta.

- Myönnytyksiin oltaisiin varmasti valmiita, hän vakuuttaa ja kiittelee Iltalehden kanssa samaan medialeiriin kuuluvaa MTV3-kanavaa. Vaikka se on matkan varrella tiukentanutkin sääntöjään ilmoitussisältöjen suhteen, tekstikanavalla on yhä tilaa aikuisviihteelle.

Tiukkakin linja vaikuttaa liberaalilta, sillä Nelonen lopetti äskettäin seksimainonnan kokonaan ja öisestä pornostaan tunnetun ATV:n elinaika helsinkiläisessä kaapeliverkossa päättyi niin ikään hieman ennen joulua.

Tele-erotiikka on massaviihdettä

Seurankipeä ihminen keksii pulmaansa taatusti edullisempiakin ratkaisuja kuin ajan ostaminen maksullisista palvelunumeroista. Siitä kertovat esimerkiksi Quntelen ilmaiset nettipalvelut.

Kun treffi-ilmoituksia tarjoava Iskuri.net sekä chattien ympärille rakennetut Koodi.net ja Herkku.net –palvelut niputetaan yhteen, eri kävijöitä kertyy Jukka Lahtisen mukaan viikon aikana keskimäärin 50 000, kuukaudessa noin 150 000.

Netti ilmaisine pulinabokseineen ja ilmoitustauluineen ei kuitenkaan näytä kurjistaneen puhelinpalvelujen kysyntää - mistä se sitten kertoneekaan.

- Viime vuoden aikana eri puhelinpalveluissamme vastaanotettiin noin 800 000 puhelua, toimitusjohtaja Lahtinen kertoo. Se tarkoittaa hänen mukaansa, että yksin Quntelen linjoilla asiakkaita on yhteensä kymmeniätuhansia.

Mutu-tuntumalla Lahtinen on valmis arvioimaan, että yksin hänen yrityksensä tuottamilla puhelin- ja web-palveluilla voisi yhteenlaskettuna olla jopa neljännesmiljoona eri käyttäjää, jos satunnaiset kokeilijatkin lasketaan mukaan.

Tunnetuista yrityksistäkin soitetaan

Quntelen kymmenistä viihdelinjoista neljä toimii tavallisessa puhelinnumerossa. Niiden käytöstä lähetetään asiakkaalle erillinen lasku, joten soittaminen sujuu huomiotta vaikka työpuhelimesta. Laskuttajayhtiön asiakaspinnan laajuutta selvitellyt Lahtinen kuulostaa itsekin yllättyneeltä:

- Ihan tarkkaa laskutettavien määrää en kerro, mutta luku on joka tapauksessa kuusinumeroinen, Lahtinen paljastaa tyrmätäkseen julkisessa keskustelussa liikkuvat oletukset siitä, että eroottisen viihteen käyttäjäkunta olisi aivan yksinkertaisesti lokeroitavissa.

- Sen verran voin vielä sanoa, että laskutettavissa on mukana niin yksityishenkilöitä kuin numeroita Suomen tunnetuimmista yrityksistä.

Kaikki alkoi kuntoilusta

Välttämättömyydeksi toimitusjohtaja ei toki aikuisten puhelinviihdettä näe hurjista käyttäjäluvuista huolimatta. Hänen lähtökohtansa kuulostaa paljon
käytännönläheisemmältä ja yrittäjälle tyypilliseltä: vastataan, kun kysytään. Taustaksi hänellä onkin kerrottavana tarina vuosien takaa maksullisten palvelunumerojen alkuajoilta.

- Kuntovinkki oli ensimmäinen palvelumme, ja jo toinen soittaja kaipasi puhelimeen naista keskustelemaan hieman erilaisesta kuntoilusta, Lahtinen
muistelee, miten kysynnän ja tarjonnan lait tulivat tuoreille yhtiökumppaneille tutuiksi.

Kommentit

    Näytä lisää