Mobiili

Käyttäjät kokevat matkapuhelimet ongelmapesiksi

Julkaistu:

Suurilevikkinen ruotsalainen iltapäivälehti Aftonbladet kyseli verkkosivuillaan käyttäjien kokemuksia matkapuhelimien vikaantumistiheydestä puhelinmalleittain. Keskiviikkoiltapäivän ja torstain aikana yli 9 000 ihmistä vastasi kyselyyn ja tulokset ovat matkapuhelinten valmistajien kannalta surkeita. Yli puolet vastaajista kokee, että heillä on ollut ongelmia ensimmäisen käyttövuoden aikana.
Aftonbladet raportoi keskiviikkona norjalaisväitteestä, jonka mukaan kolmannes Nokia puhelimista vaatii huoltoa puolen vuoden kuluessa ostamisesta. Mediaympäristö ehkä vaikutti äänestystuloksen rajuihin tuloksiin, mutta on selvää, että käyttäjien mielestä kännyköissä on paljon ongelmia.

Teollisuuden ongelma

Ongelma on myös kännykkäteollisuudella. Käyttäjien asenneilmasto ei missään tapauksessa edistä puhelinten myyntiä eikä varsinkaan uusien puhelinten ostamista. Uudet mallit koetaan vikaherkimmiksi, joten moni varmaan tyytyy vanhaan malliin, jossa viatkin ovat tuttuja.

Matkapuhelinten valmistajat suojelevat vikaantumistiheystietoja paremmin kuin hovi kruunun jalokiviä sanoen niitä liikesalaisuuksiksi. Todennäköistä kuitenkin on, että luvut ovat salaisuuksia vain suurelle yleisölle ja että teollisuuden ylläpito- ja huoltoportaassa, joka on monille valmistajille yhteinen, viat ja niiden esiintymistiheys tunnetaan kautta tuotelinjojen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Korjaajien pitääkin tietää viat, sillä jokaisen vian jäljittäminen tyhjältä pöydältä johtaisi ylivoimaisen suuriin kustannuksiin.

Kun kännykkä potkaisi takaisin

Käyttäjien joukossa puhelinten vikaantumistiedot kiertävät kuin urbaanilegendat. Puhelinten ongelmille ei ole yhteisiä mittareita eivätkä käyttäjät tiedä kannattaako puhelinta viedä korjattavaksi sen sijaan, että yrittää elää ärsyttävän pikkuvian kanssa.

Moni ehkä heittää helposti korjattavan kännykän laatikon pohjalle tai roskiin ja hankkii uuden. Toisaalta moni taas jättää vaihtamatta vanhentuneen kännykän uuteen pelätessään ongelmia uudessa mallissa.

Kännykkäteollisuuden tehtävä on ottaa vikaantumisongelmaa ja itseään niskasta kiinni ja tuoda koko asia arkipäivän tasolle. Asiallinen tiedottaminen ongelmista kaataa urbaanilegendoja ja asettaa ongelmat oikeisiin mittasuhteisiin.

Kännykkäongelmien arkipäiväistäminen auttaa ymmärtämään, että laitteiden toiminnallisuus säilyy pikkuongelmista huolimatta ja että ongelmia voi ja usein myös kannattaa korjata.

Voiko ongelmapesään luottaa?

Nokian ja muidenkin ajama näkemys kännykästä luotettuna, henkilökohtaisena laitteena, jonka muistissa asuvat puhelinnumerot, tilitiedot, maksusovellukset, tunnisteet ja salasanat, tuskin voi toteutua jos laitetta itseään ei koeta luotettavaksi.

Käyttäjä tuskin luovuttaa tärkeimpiä tietojaan ongelmapesälle tai laitteelle, jonka enemmistö ihmisistä kokee ongelmapesäksi.




Matkapuhelinten koettu ongelmatiheys Ruotsissa



Vastaajia


Ongelmia (%)


Nokia


3797


62


Ericsson


3133


31,6


Siemens


1204


55,7


Motorola


943


68


Lähde: Aftonbladet, verkkolehden äänestys 27.-28.11



Kommentit

    Näytä lisää